10.5 Weerstand
kritisch
Heeft u tijdens uw presentatie weerstand gevoeld of die ook echt vanuit het publiek gekregen? Het is goed mogelijk dat u weerstand slechts heeft gevoeld. Het is dan interessant om dit gevoel te ontleden, zodat u dit de volgende keer kunt voorkomen. Waren toehoorders daadwerkelijk kritisch of lieten zij hun ongenoegen blijken, dan is het verstandig dit te onderzoeken. Dat doet u door de volgende vragen te beantwoorden:
- Wat is er precies gebeurd?
- Wat werd er gezegd?
- Hoe heeft u hierop gereageerd?
- Wat was de manier waarop het besproken werd?
- Hoe zag de non-verbale communicatie eruit?
plan van aanpak
De antwoorden helpen u om te besluiten hoe u deze weerstand de volgende keer wilt voorkomen en wat uw plan van aanpak wordt. U denkt hierover na voor u een volgende presentatie geeft. Het is niet gezegd dat de volgende keer exact dezelfde situatie voorkomt – er zijn tenslotte nieuwe mensen aanwezig in het publiek – maar u kunt beter voorkomen dan genezen.
Verbeterpunten inventariseren
drie verbeterpunten
Als u eenmaal een lijst van verbeterpunten heeft opgesteld, hoeft u niet alles in één keer aan te pakken. Hoe meer punten u opschrijft, hoe moeilijker het is om één van de punten te verbeteren. Doet u dit niet, dan legt u alleen maar de lat hoger en hoger voor uzelf. Zo hoog dat hij vervolgens niet meer haalbaar is. U bent en blijft tenslotte een mens en geen robot die u kunt programmeren. Dit is niet altijd even makkelijk. Dit is begrijpelijk en de realiteit. Kies daarom drie verbeterpunten uit, waar u de volgende keer op let. Iedere keer zal het makkelijker gaan en als u uzelf heeft verbeterd op deze punten, kiest u nieuwe punten uit.