U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Arbeidsongevallen en aansprakelijkheid5. Procedure5.2 Aansprakelijkheid van uw organisatie

5.2 Aansprakelijkheid van uw organisatie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2014

brief

Als een medewerker uw organisatie aansprakelijk stelt voor bijvoorbeeld de schade die hij heeft geleden door een bedrijfsongeval, zult u waarschijnlijk eerst een brief ontvangen waarin de medewerker dit meedeelt. Hoe vervelend het ook is voor een medewerker dat hij slachtoffer is geworden van een arbeidsongeval, erken niet direct aansprakelijkheid en zeg niet meteen een schadevergoeding toe.

De aansprakelijkheidskwestie moeten u en uw medewerker los zien van de nazorg van het ongeval en de re-integratie van de medewerker. Zorg dat de onderlinge verstandhouding goed blijft.

Uitzoeken

toekomstige schade

Allereerst wilt u natuurlijk goed uitzoeken of uw organisatie wel aansprakelijk is voor hetgeen in de brief staat. Bovendien gaat het vaak om zeer grote bedragen die niet direct zijn te overzien. Niet in de laatste plaats omdat u er rekening mee moet houden dat uw organisatie ook aansprakelijk wordt gesteld voor eventuele toekomstige schade. In zo’n geval weet u natuurlijk helemaal niet waar u aan toe bent.

Wat kunt u verwachten van de brief ?

letsel

immaterieel

afwikkelen

U kunt ervan uitgaan dat de brief van de medewerker de volgende elementen bevat:

  • de mededeling dat de medewerker tijdens zijn werkzaamheden een arbeidsongeval is overkomen;
  • de mededeling dat als gevolg van dit ongeval de medewerker letsel en schade heeft opgelopen;
  • een uitgebreide omschrijving van de schade;
  • de mededeling dat de medewerker niet uitsluit dat hij in de toekomst nog meer schade kan ondervinden die voortvloeit uit het ongeval;
  • de mededeling dat de medewerker uw organisatie aansprakelijk stelt voor alle geleden schade en nog te lijden schade zowel materieel als immaterieel;
  • de mededeling dat, mocht uw organisatie ervan uitgaan dat de schade wordt gedekt door de verzekeraar, de brief aan de verzekeraar moet worden overhandigd;
  • het verzoek om binnen een bepaalde termijn bij de 
medewerker aan te geven of uw organisatie de aansprakelijkstelling erkent, zodat de schade afgewikkeld kan worden.

Verdere stappen

schikking

Op basis van de brief zult u dus hoogstwaarschijnlijk de aansprakelijkheid niet erkennen. Dit legt u dan weer vast in het schriftelijk antwoord op deze brief. Vervolgens bekijkt u samen met de juridisch adviseur de vervolgstappen. Hij maakt een stappenplan. Deze stappen zijn afhankelijk van de specifieke omstandigheden van het geval. Gaat het bijvoorbeeld om niet al te grote schade en denkt u dat uw organisatie hiervoor aansprakelijk is, dan zou uw organisatie kunnen proberen om een schikking te treffen (zie paragraaf 5.7). Maar is er voldoende bewijsmateriaal om aan te tonen dat uw organisatie niet aansprakelijk is en gaat het om een groot schadebedrag, dan zult u het misschien makkelijker tot een rechtszaak laten komen. U moet er wel altijd rekening mee houden dat de uitkomst van een rechtszaak nooit vooraf vaststaat!