5. Procedure
Heeft een ongeval plaatsgevonden en heeft daarbij een medewerker of iemand anders schade opgelopen, dan kan uw organisatie aansprakelijk worden gesteld. Dat gaat volgens een bepaalde procedure. In die procedure bekijkt de rechter of u zich aan de arboregels heeft gehouden en of u aan uw zorgplicht heeft voldaan. Overigens kunt u in sommige gevallen ook een medewerker aansprakelijk stellen voor schade die is ontstaan tijdens werktijd. Maar u moet dan wel met sterke bewijzen komen.
fouten
snoeren
Wordt uw organisatie aansprakelijk gesteld voor schade, dan kunt u denken aan schade of letsels die een medewerker tijdens zijn werk toebrengt aan personen of goederen. De werkgever wordt dan aansprakelijk gesteld voor fouten van medewerkers. Denk hierbij aan een systeembeheerder die een beeldscherm kapot laat vallen. Maar uw organisatie kan natuurlijk ook aansprakelijk worden gesteld voor arbeidsongevallen. Hierbij kunt u denken aan een systeembeheerder die struikelt over snoeren en een hersenschudding oploopt. Ook kan uw organisatie aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit uit een beroepsziekte.
Voor al deze fouten, bedrijfsongevallen en beroepsziekten kan de werkgever aansprakelijk zijn. Uw organisatie loopt dus risico om een schadevergoeding of zelfs smartengeld te moeten betalen.