5.1 Gronden voor aansprakelijkheid
verdedigen
Een werkgever kan dus op verschillende gronden aansprakelijk zijn. Als iemand uw organisatie daadwerkelijk aansprakelijk stelt, is het van groot belang om te weten op grond waarvan. Dat is stap één. Want is dat niet duidelijk, dan kan uw organisatie zich sowieso niet goed verdedigen. Hieronder leest u nog eens kort wat de gronden precies inhouden.
5.1.1 Fouten van medewerkers
schuld
Op grond van artikel 6:170 van het Burgerlijk Wetboek kan uw organisatie aansprakelijk gesteld worden voor schade aan derden die door een fout van een werknemer is veroorzaakt. Ook als u of de werkgever zelf geen schuld heeft aan de betreffende fout, kan uw organisatie vanwege dat artikel toch aansprakelijk zijn. Zelfs als de medewerker in strijd handelde met de veiligheidsinstructies. Dat komt omdat deze aansprakelijkheid gebaseerd is op de zeggenschap die de werkgever heeft over de gedragingen van werknemers.
5.1.2 Arbeidsongevallen
contractueel
De aansprakelijkheid voor arbeidsongevallen kan gebaseerd worden op de strenge zorgplicht op grond van artikel 7:658 BW, waarover u in hoofdstuk 3 al het nodige heeft gelezen. Het gaat hier om de zorgplicht die u heeft voor de veiligheid tijdens de werkzaamheden van uw medewerkers. U kunt van deze aansprakelijkheid niet afwijken door dit bijvoorbeeld contractueel met de medewerker te regelen. Een nadere uitwerking van deze zorgplicht staat in de Arbowet. U bent namelijk op grond van deze wet verplicht om een goed arbeidsomstandighedenbeleid te voeren.
5.1.3 Beroepsziekten
ziek
Ook als een medewerker een beroepsziekte krijgt, kan hij uw organisatie daarvoor aansprakelijk stellen. Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor de arbeidsongevallen. Op basis van de zorgplicht van artikel 7:658 BW moet u zorgen voor gezonde arbeidsomstandigheden en voorkomen dat uw medewerkers ziek worden van hun werk. Als een medewerker ziek wordt, kan hij vervolgens uw organisatie aansprakelijk stellen voor de schade die hij hierdoor lijdt.
Schakel tijdig een jurist in om schade te beperken
bedragen
schadevergoeding
Als uw organisatie aansprakelijk wordt gesteld, moet u niet vergeten direct de bedrijfsjurist of een advocaat in te schakelen. En niet alleen als het voor u niet duidelijk is op grond waarvan uw organisatie aansprakelijk wordt gesteld. Het gaat namelijk vaak om heel grote bedragen. Bovendien zijn dergelijke aansprakelijkheidszaken doorgaans juridisch zeer complex. En u moet er natuurlijk niet aan denken dat uw organisatie straks honderdduizenden euro’s aan schadevergoeding moet betalen. Kortom: schakel op tijd een juridisch deskundige in. Hij kan de schade voor uw organisatie mogelijk beperken. Eigenlijk is dat stap één!