U bent hier

8.4 Stadium OR in de organisatie: netwerken

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2017

identiteit

netwerk

In dit stadium staat u in contact met uw hele organisatie. U heeft zoveel meters gemaakt in het advieswerk dat u een geheel eigen stijl en identiteit heeft ontwikkeld als adviesorgaan. U kunt zelf leersituaties creëren waaraan leidinggevenden, werknemers en bestuurder deelnemen. Door te netwerken heeft u contacten opgebouwd binnen én buiten uw organisatie. Dat netwerk zet u strategisch in om uw organisatie een stap verder te brengen. Uw bijdrage in die ontwikkeling wordt net zo goed herkend binnen als buiten uw organisatie. U gebruikt feedback van uw netwerk om uw eigen ontwikkeling op gang te houden.

Voorbeeld 3: in- en externe kennis gebruiken

De OR die een werkconferentie organiseerde (hoofdstuk 5, pagina 15) zet zich met dit project midden in de organisatie. Alle partijen in de conferentie zijn strategisch gekozen, de OR zet kennis van binnen en buiten de organisatie in en de betrokken partijen erkennen de meerwaarde en positieve invloed van de OR. De Raad van Toezicht wil zelfs de werkwijze van de OR promoten bij andere organisaties.

organisatie-perspectief

essentie

Het is niet zo dat hoe verder u komt als OR, hoe meer u alleen vanuit organisatieperspectief gaat denken en dus het belang van werknemers over het hoofd ziet. Wel gaat u minder vanuit wij-zij perspectief denken: de werknemers tegenover de bestuurder. Hoe verder u zich ontwikkelt, hoe meer u de verschillen in meningen en belangen gaat gebruiken in uw adviestrajecten. U creëert omstandigheden waaronder die belangentegenstellingen uitgewerkt kunnen worden. Zo zorgt u ervoor dat de spanning van die tegenstellingen niet gaat blokkeren. Dat is de essentie van de lerende medezeggenschap!