U bent hier

8.2 OR-stadium: samenwerken

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2017

groeps-
ontwikkeling

Nu u over de eerste voorwaarden beschikt als adviseur, ontwikkelt u zich verder binnen de OR. In het OR-stadium leert u het vak als adviseur samen uit te oefenen. U krijgt advies- en instemmingsaanvragen waar u als team een weg in moet vinden. Hiervoor ontwikkelt u competenties als samenwerken, besluitvorming en leiderschapsvaardigheden. Alles wat u in de eerdere hoofdstukken hebt geleerd over de fasen van groepsontwikkeling en leiderschap maakt u nu zelf mee. Met uw missie, visie en jaarplan (paragraaf 7.5) stuurt u uw werkzaamheden.

OR-ontwikkelplan

sturingsmiddel

Feedback gebruikt u in dit stadium om als groep gewenst gedrag en kaders in de samenwerking neer te zetten. Een belangrijk sturingsmiddel hiervoor is uw ontwikkelplan van de OR. Een ontwikkelplan heeft de volgende onderdelen:

  • Wat vraagt de situatie van uw OR?
  • Welke competenties heeft u in huis, welke niet?
  • Waar bent u gemotiveerd voor om te leren?
  • Welke leerstijl heeft u?
  • Hoe organiseert u uw leerproces?

OR-ontwikkelpad

ontwikkelpad

Wat u in uw organisatie in het groot doet in uw onderzoek (zie hoofdstuk 3, pagina 18), doet u hier in het klein! U past dezelfde principes van veranderen toe, maar dan in de OR. Met het samenspel tussen wat de situatie in uw organisatie van u vraagt en uw motivatie, organiseert u een ontwikkelpad. U heeft drie keuzes in dat ontwikkelpad:

  • leren via professionele activiteiten;
  • leren via leeractiviteiten;
  • leren via netwerken.
  • Aan de slag met uw OR-leerproces!

    leeractiviteiten

    Houdt u van leren via activiteiten, dan houdt u ervan om ‘te leren door te doen’. U zoekt uitdagende situaties uit in uw eigen praktijk om uw vaardigheden te ontwikkelen. Leeractiviteiten zijn training- of scholingsactiviteiten waarin u met een externe professional aan de slag gaat. Dat geeft u niet alleen de kans om te doen, maar ook om u te laten ondersteunen in andere onderdelen van leren: reflectie op uw leerproces en uw eigen keuzes maken. Tot slot kunt u ook leren via uw netwerk: collega-OR’en en adviseurs hebben een wereld aan ervaringen waar u op kunt meeliften. U hoeft het wiel niet zelf uit te vinden!

    leersituaties

    Welke activiteiten u kiest in uw ontwikkelpad, hangt samen met uw leerstijl. Die stijl bestaat uit uw persoonlijke en groepsvoorkeuren. Die kunnen variëren van meer rationeel/cognitief, ervaringsgericht, reflectief of bijvoorbeeld gericht op beslissen. De leersituaties uit hoofdstuk 6 zijn prima uitgangspunten om uw stijl mee te ontdekken en zijn net zo makkelijk voor uw OR als voor uw organisatie te gebruiken. Uw leerstijl is uw recept om succesvol te veranderen en daarom is het belangrijk dat u haar kent en gebruikt!

    Dagelijks bestuur

    ontwikkel­doelen

    Het dagelijks bestuur speelt een speciale rol in de ontwikkeling van uw OR. Om te groeien is de inzet van iedereen nodig, en u bepaalt als OR samen de doelen waar u naartoe werkt. Uw dagelijks bestuur monitort de doelen en zoekt leersituaties op zodat u zich als OR verder kan ontwikkelen. Zo vertalen zij de ontwikkeldoelen van de OR naar de praktijk van dag tot dag.

    OR als loopbaan-impuls

    doorstroming

    Een gemeenschappelijk beeld van de competenties waar u zich op richt, is goud waard. Het geeft u kaders op lange termijn, helpt u de korte termijn te structureren, maar is ook een middel voor in-, uit- en doorstroming in de OR. Tijdens de werving van nieuwe OR-leden kunt u hen helder maken wat OR-lidmaatschap oplevert in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dat enthousiasmeert. Daarnaast kunt u met het beeld de doorstroming van OR-leden naar het dagelijks bestuur organiseren én inzichtelijk maken voor uw leidinggevende wat u hebt geleerd in de OR. Daarmee kunt u uw loopbaan een positieve impuls geven!