U bent hier

7.2 OR-speerpunten vaststellen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2014

SWOT-analyse

Nadat u de belangrijkste beïnvloedingsfactoren uit de externe omgeving van uw onderneming in kaart heeft gebracht, is het belangrijk om dit ook te doen voor de belangrijkste interne beïnvloedingsfactoren. Dat doet u het beste aan de hand van een SWOT-analyse.

analyse

Grote kans dat u al eerder van dit model heeft gehoord of dat u het zelfs al kent: het is één van de meest gebruikte modellen. U benoemt hierbij de sterkten en zwakten van uw onderneming, maar ook de kansen en bedreigingen die u ziet. Het is verstandig om deze analyse van tijd tot tijd te herhalen, juist omdat de onderneming voortdurend in ontwikkeling is. Doe dat bijvoorbeeld één keer per twee jaar.

7.2.1 SWOT-analyse

analysemiddel

De Engelse afkorting ‘SWOT’ staat voor de volgende vier onderdelen: Strengths (sterkten), Weaknesses (zwakten) Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Het model is een analysemiddel dat breed toepasbaar is. U kunt het op uzelf toepassen, op de ondernemingsraad, op de onderneming of op een afdeling. Zelfs op uw favoriete sportclub.

Maak samen met uw mederaadsleden een SWOT-analyse van uw organisatie. Op rendement.nl/ordossier vindt u de vaktool ‘Een SWOT-analyse maken’. Deze ondersteunt u hierbij. Bespreek de analyse met uw bestuurder. Wat vindt hij ervan?

hoofdpunten

Bent u het met uw mederaadsleden onderling eens geworden over de hoofdpunten die de DESTEP-analyse en de SWOT-analyse opleveren, dan heeft u feitelijk de basis gelegd voor de visie van uw ondernemingsraad.