8.1 Inhoud gesprek
datum
administratie
In het arbeidsvoorwaardengesprek bespreekt u de volgende zaken met de nieuwe werknemer:
- de datum van indiensttreding;
- het arbeidsvoorwaardenpakket;
- wanneer de ondertekende arbeidsovereenkomst retour moet;
- welke gegevens nodig zijn voor de personeelsadministratie;
- of er een proeftijd is.
U kunt tijdens dit gesprek alvast een tipje van de sluier oplichten over de eerste werkdag en daarna. Deze introductiefase is cruciaal voor een succesvol verloop van het dienstverband. Op rendement.nl/hrdossier vindt u tools die u helpen bij het regelen van de praktische zaken.
8.1.1 Secundaire arbeidsvoorwaarden
In het arbeidsvoorwaardengesprek bespreekt u de geldende voorwaarden waaronder de kandidaat bij u in dienst treedt. Meestal zijn de primaire arbeidsvoorwaarden in grote lijnen vastgelegd in de cao. Toch wordt er over het salaris nog weleens onderhandeld. Meer daarover leest u in paragraaf 7.2.
Afhankelijk van uw organisatie, de branche waarin u werkzaam bent en de functie die de kandidaat gaat vervullen, bepaalt u welke aanvullende arbeidsvoorwaarden u kunt bieden. Het gaat om secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals:
- vakantiedagen;
- dertiende maand;
- flexibel werken;
- laptop/smartphone/tablet van de zaak;
- onkostenvergoeding;
- pensioen;
- bonus of winstdeling;
- auto van de zaak;
- korting op verzekeringen.
8.1.2 Een aanstellingsgesprek
tekenen
In sommige gevallen heeft u de arbeidsvoorwaarden in een eerder gesprek al met de kandidaat besproken en hoeft u alleen nog maar de puntjes op de i te zetten. In dit geval is er sprake van een aanstellingsgesprek. De arbeidsvoorwaarden staan al op papier en u biedt tijdens het gesprek de arbeidsovereenkomst aan. De kandidaat tekent en het dienstverband is een feit. Of de kandidaat neemt de papieren mee om ze nog eens op zijn gemak te bestuderen. Dan stuurt hij het ondertekende contract retour.