U bent hier

Onderneming & Personeel
Werving & selectie7. Aanname of afwijzing7.2 Interne kandidaten afwijzen

7.2 Interne kandidaten afwijzen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: juni 2018

voorrang

Een sollicitatieprocedure loopt niet voor elke kandidaat goed af. Het is zaak dat u een afwijzing netjes afhandelt, zeker als het om een interne kandidaat gaat. In veel organisaties is het beleid om interne werknemers voorrang te geven boven externe sollicitanten voor openstaande vacatures.

7.2.1 Reken op teleurstelling

Maar wat nu als een externe kandidaat beter geschikt is voor de functie? U zult het afwijzingsgesprek dan zorgvuldig moeten voeren, want een interne afwijzing zorgt doorgaans voor een grotere teleurstelling dan bij een externe kandidaat.

motivatie

Het kan zelfs zo zijn dat de werknemer zich vernederd of gebruikt voelt, alsof de sollicitatieprocedure een schijnprocedure was omdat het nou eenmaal beleid is om interne werknemers te laten solliciteren. Dit moet u ondervangen met een heldere motivatie, zodat de ervaren en waardevolle werknemer later niet zijn biezen pakt.

Om frustraties te voorkomen, is een goede onderbouwing van de afwijzing noodzakelijk, net als een eerlijke en open communicatie. Goede nazorg is ook onmisbaar.

7.2.2 Inhoud afwijzingsgesprek

sfeer

duidelijk

emotie

Een afwijzingsgesprek met een interne kandidaat kan er als volgt uitzien:

  • Begin met de aankondiging dat u slecht nieuws heeft. Dan kan de werknemer zich voorbereiden. Praat niet eerst over koetjes en kalfjes, want dan creëert u een te luchtige sfeer voor het onderwerp.
  • Vertel het slechte nieuws. Laat de werknemer zonder aarzelen weten dat de keuze niet op hem is gevallen. Wees ook zakelijk en helder door meteen aan te geven wat de reden is. Hoe duidelijker de reden, des te minder gefrustreerd zal de werknemer het gesprek verlaten.
  • Geef ruimte voor een reactie. Zodra het nieuws is geland, zal de werknemer boos, verdrietig of verontwaardigd reageren. Laat hem zijn zegje doen en reageer niet meteen inhoudelijk. Herhaal uw motivering als hij vraagt waarom hij het niet is geworden en voorkom een discussie.
  • Noem de argumenten. Als de heftigste emoties zijn gezakt, kunt u (nogmaals) helder uitleggen wat de redenen van de afwijzing zijn.
  • Denk mee over de toekomst. Op een gegeven moment zal de werknemer willen weten hoe het nu verder gaat. Geef dan aan wat zijn mogelijkheden zijn in de toekomst binnen de organisatie. Laat de werknemer na het gesprek niet aan zijn lot over, maar ga later nog eens in gesprek over zijn huidige functie.