2.4 Omgaan met weerstand
erkennen
Hoe goed u ook toelicht waarvoor een POP dient en wat het belang ervan is voor organisatie en medewerkers, u kunt altijd met weerstand te maken krijgen. Het is belangrijk dat u dit erkent en niet probeert weg te wuiven of te negeren.
2.4.1 Belangrijk signaal
vliegende start
protest
Als u boordevol goede plannen zit en graag een vliegende start wilt maken, is weerstand heel vervelend. Maar bedenk dat het ook nuttig kan zijn. Weerstand is namelijk altijd een belangrijk signaal. Medewerkers kunnen hun weerstand op diverse manieren uiten. Ze kunnen protest aantekenen, onderling mokken of passief verzet plegen door u een zonder enige aandacht in elkaar geflanst POP te overhandigen.
2.4.2 Oorzaak achterhalen
zonder verwijten
verkeerd beeld
privéleven
Zorg ervoor dat u weerstand herkent en hierover met medewerkers in gesprek gaat. Het is belangrijk dit te doen zonder verwijten. Het belangrijkste is dat u erachter komt waarom de weerstand bestaat. Anders kunt u deze niet wegnemen. Er kunnen heel uiteenlopende oorzaken zijn en iedere medewerker kan andere redenen hebben om het POP liever naast zich neer te leggen. Enkele mogelijkheden zijn:
- U heeft niet goed uitgelegd wat een POP inhoudt en wat het nut ervan is. Medewerkers hebben hier een verkeerd beeld van en willen er hun energie niet in steken.
- Medewerkers denken dat het POP bedoeld is om ze op af te rekenen. Ze vrezen de gevolgen voor hun baan. Maak goed duidelijk dat ze niet worden beoordeeld op het POP.
- Aan de weerstand liggen zaken ten grondslag die weinig met een POP te maken hebben. Medewerkers voelen zich bijvoorbeeld overspannen of zaken in hun privéleven zorgen ervoor dat ze weinig energie hebben om op hun werk te in investeren in nieuwe zaken.
- Medewerkers hebben weinig ambities of zitten nu gewoon heel fijn op hun plek en willen graag met rust gelaten worden en lekker hun werk doen.
2.4.3 Weerstand wegnemen
uitleggen
U kunt weerstand op verschillende manieren wegnemen. Goed uitleggen wat het POP is, waarvoor het dient en waarvoor juist niet, kan in veel gevallen een wereld van verschil maken. Benadruk nog eens wat een medewerker zelf heeft aan het POP en dat het geen beoordelingsmethode is.
tijdje uitstellen
Spelen er andere zaken en geeft een medewerker aan dat hij het er nu gewoon niet bij kan hebben, dan kunt u het POP in overleg een tijdje uitstellen. Zo krijgt de medewerker wat meer rust en kan hij na een tijdje vaak wel enthousiast met zijn ontwikkelingsplan aan de slag.
Leren accepteren
nuttig werk
niet meer geschikt
U kunt weerstand meestal wel wegnemen, maar niet altijd. Het is ook de vraag of u dat moet willen. Zit een medewerker gewoon fijn op zijn plek en doet hij nuttig werk voor de organisatie, dan kunt u dit ook accepteren en hem gewoon laten werken. Bespreek wel met de medewerker of dit in de toekomst, als de organisatie zich ontwikkelt, problemen kan opleveren. Het is mogelijk dat hij uiteindelijk niet meer geschikt is voor zijn veranderende functie.
Oudere medewerkers willen soms gewoon hun tijd ‘uitzitten’. Het is belangrijk dat u ook hen de kans geeft zich te ontwikkelen. Kunnen ze echter goed werk blijven doen voor uw organisatie tot hun pensioen, dan hoeft u ze natuurlijk niet onder druk te zetten.