6.6 Motiverend leiderschap en management
vertrekreden
Leidinggevenden kunnen een grote rol spelen bij het behoud van werknemers voor uw organisatie. Soms heeft de vertrekreden van een werknemer zelfs direct te maken met de leidinggevende.
Communiceren
relatie
U wilt goed presterende werknemers uiteraard graag behouden, omdat vervanging vinden niet eenvoudig is. Veelvoorkomende redenen voor het vertrek van werknemers zijn:
- De leidinggevende betrekt zijn werknemers niet bij het bedrijfs- en beslissingsproces.
- De leidinggevende communiceert niet op persoonlijke basis met werknemers.
- Een slechte relatie tussen leidinggevende en werknemer.
- De directie is niet op de hoogte van de behoeften van werknemers.
uitstroom
Slecht leiderschap kan dus een hogere uitstroom veroorzaken. Werknemers willen uitgedaagd worden op de werkvloer, die tegelijkertijd een plek moet zijn waar ze zich thuis voelen. Een leidinggevende die geen interesse toont in zijn werknemers, staat lijnrecht tegenover deze behoeften.
Betrokkenheid
meeleven
Om te voorkomen dat werknemers zich niet gewaardeerd voelen en vertrekken, kan de leidinggevende bijvoorbeeld:
- betrokkenheid tonen; hij moet weten wat er speelt, luisteren en meeleven in goede en slechte tijden;
- onderzoeken wat de ambities zijn van werknemers en open communiceren over de (on)mogelijkheden binnen de organisatie;
- het werk uitdagend genoeg maken, bijvoorbeeld door middel van opleidingen;
- werknemers betrekken bij werkprocessen.
Als HR-professional houdt u goed in de gaten hoe de leidinggevenden omgaan met hun team. Met leiderschapsontwikkeling leren leidinggevenden om werknemers betrokken en gemotiveerd te houden.
Troef
binden
Door goed te luisteren, open en oprecht te communiceren en zo veel mogelijk rekening te houden met wat er leeft, kunt u passend beleid maken om werknemers te binden en te boeien. Zo heeft u een effectief middel én een grote troef in handen in de strijd om personeelsbehoud.