6.1 Belang van behoud
productiviteitsverlies
Voor een ontevreden werknemer is de drempel om over te stappen naar een andere werkgever historisch laag. Desondanks neemt 65% van de werkgevers geen of (te) weinig maatregelen om de huidige werknemers te behouden, zo blijkt uit onderzoek van vakbond CNV. Forse cijfers, aangezien het vervangen van een werknemer flinke kosten oplevert. Denk aan productiviteitsverlies door het wegvallen van een (ervaren) werknemer, tijd voor werving en het inwerken van de nieuwe werknemer en administratie- en IT-kosten.
verloop
De schattingen voor de vervangingskosten van een werknemer lopen uiteen van 21% tot wel 300% van het brutojaarsalaris van de te vervangen werknemer.
6.1.1 Onderzoek wat werknemers belangrijk vinden
salaris
Wat maakt dat een werknemer overweegt om te gaan kijken of het gras bij een andere werkgever groener is? Uit een wereldwijd onderzoek van uitzendbureau Randstad (Employer Brand Research 2022) komt naar voren dat bijna 65% van de werknemers openstaat voor een nieuwe baan als de mogelijkheid zich voordoet. De respondenten gaven ook aan wat ze het belangrijkste vinden bij een nieuwe werkgever, namelijk een:
Medewerkerstevredenheidsonderzoek
werkgeluk
Waarschijnlijk kunt u een werknemer die zijn zinnen al op een vertrek heeft gezet, niet tegenhouden. Maar als u weet wat werknemers belangrijk vinden, kunt u toekomstig verloop mogelijk wel voorkomen. Onderzoeken onder de beroepsbevolking vormen een goed startpunt, het daadwerkelijk meten onder uw eigen werknemers is nog beter. Vraag ze daarom naar hun wensen en behoeften in bijvoorbeeld een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). Hierin kunt u onder meer vragen of u voldoende salaris, uitdaging en doorgroeimogelijkheden biedt. Maar ook wat werknemers zelf onder aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden verstaan en wat u kunt doen om het werkgeluk te vergroten.
6.1.2 Exitgesprekken
Ook exitgesprekken kunnen waardevol zijn om te achterhalen wat werknemers belangrijk vinden. Wel bent u bij een exitgesprek in feite al te laat. In het ideale scenario zijn zulke gesprekken op termijn dan ook niet of steeds minder nodig. Om de kans op exitgesprekken te verkleinen, kunt u – naast het houden van een frequent MTO – het beste continu (jaarlijks of halfjaarlijks) monitoren wat werknemers van uw organisatie vinden.
In zogenoemde ‘staygesprekken’ kunt u werknemers vragen wat ze waarderen aan hun werk en wat er beter kan. Zo kunt u tussendoor bijsturen in plaats van achteraf. Laat werknemers ook de leidinggevenden ‘reviewen’, vaak zijn zij een belangrijke reden van vertrek (zie paragraaf 6.6).