U bent hier

Onderneming & Personeel
Conflicten aanpakken en oplossen1. Inleiding: hoe ontstaan conflicten?1.5 Projectteamleider niet de mediator

1.5 Projectteamleider niet de mediator

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

Een medewerker kan zich tijdens een conflict met zijn leidinggevende tot een projectteamleider richten voor hulp, bijvoorbeeld om een bemiddelende rol te spelen in het conflict. Bent u deze projectmanager, dan doet u er goed aan om zeer terughoudend te zijn: u speelt uiteraard geen officiële rol bij individuele conflicten tussen een medewerker en een leidinggevende. Voorkom dus dat u de rol gaat vervullen van intern mediationbureau.

Signaleren en aankaarten

speelbal

Waak er ook voor om als speelbal ‘gebruikt’ te worden en verwijs de medewerker zo snel mogelijk door naar een vertrouwenspersoon of naar een collega van de HR-afdeling. Het signaleren en vervolgens aankaarten van een slechte werksfeer kan natuurlijk wél, zeker als deze door een bedrijfscultuur komt waarin ongewenst gedrag kan plaatsvinden.

In een gezonde werkomgeving voelen medewerkers zich veilig om van mening te verschillen met hun leidinggevende en zijn medewerkers ook voldoende toegerust om met mogelijke frictie om te kunnen gaan.