U bent hier

Onderneming & Personeel
Conflicten aanpakken en oplossen1. Inleiding: hoe ontstaan conflicten?1.1 Verschillende niveaus

1.1 Verschillende niveaus

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

innerlijke strijd

sterke nadruk

Conflicten spelen op verschillende niveaus. Het aantal personen dat bij het conflict betrokken is, zegt niets over het gemak waarmee het op te lossen is. Het conflict ziet er wel anders uit naarmate er meer personen bij betrokken zijn. De verschillende niveaus waarop conflicten kunnen spelen en waarmee u te maken kunt krijgen, zijn:

  • Intrapersoonlijk conflict: dit conflict speelt zich binnen de persoon af. Zo kunnen medewerkers in hun organisatie verschillende petten op hebben: ze zijn bijvoorbeeld teamleider, maar zelf ook werknemer. Deze rollen kunnen soms met elkaar botsen, waardoor deze persoon een innerlijke strijd moet voeren. Belangenafwegingen of tegengestelde gevoelens kunnen in dat geval een bron zijn van een intrapersoonlijk conflict.
  • Interpersoonlijk conflict: dit conflict speelt zich af tussen twee personen.
  • Intergroepsconflict: bij dit conflict zijn twee of meer groepen betrokken, bijvoorbeeld het personeel en het MT. Een intergroepsconflict kan zich ook voordoen binnen een afdeling of projectgroep. Zo kunnen er twee groepen ontstaan met een andere mening over een inhoudelijk onderwerp. Een dergelijk intergroepsconflict wordt gekenmerkt door de sterke nadruk die wordt gelegd op het ‘wij-gevoel’. Dit maakt het ook moeilijk om te doorbreken, want wie durft als eerste uit de groep te stappen?