U bent hier

4.3 Tijdig signaleren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

open

Gaat het functioneren van medewerkers in uw (project)team achteruit, of zijn ze negatief of gespannen, dan is er mogelijk iets aan de hand. Als u een conflict signaleert of gevraagd wordt een conflict te helpen oplossen, zijn een aantal vaardigheden van belang. Zo is een open, eerlijke en geïnteresseerde houding vereist.

Tijdens conflicten kunnen de kleinste zaken het conflict verergeren. Zorgvuldig en strategisch zijn in uw communicatie is van het grootste belang.

Probeer aannames, adviezen en meningen voor u te houden. Ook is het belangrijk dat u zich niet schuldig maakt aan het invullen voor een ander.

Doorverwijzen

preventief consult

Daarnaast moeten werknemers weten waar ze terecht kunnen met problemen en klachten. Zorg dus dat ze weten wie de vertrouwenspersoon is en hoe deze te bereiken is. Hetzelfde geldt voor de bedrijfsarts. Wijs medewerkers op het recht op een preventief consult. Ook de ondernemingsraad (OR) kan de bedrijfsarts om advies vragen, zeker als conflicten vaker voorkomen door de hele organisatie en er sprake is van een onveilige bedrijfscultuur. Die werkt conflicten in de hand en dat is niet goed voor de gezondheid van medewerkers.

In een open en veilige bedrijfscultuur kunnen werknemers meningsverschillen hebben en zijn conflicten bespreekbaar zonder dat er angst hoeft te zijn voor eventuele consequenties.