U bent hier

Onderneming & Personeel
Coaching4. Helder coachingsbeleid en goede afspraken4.2 De doelstellingen van coaching

4.2 De doelstellingen van coaching

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2016

algemeen doel

sturing geven

inzichten ­overdragen

Op basis van de visie die u heeft geformuleerd, kunt u vaststellen wat precies de doelstellingen zijn voor coaching in uw organisatie. Daarbij gaat het niet om specifieke trajecten, maar in het algemeen welk doel of welke doelen de organisatie wil bereiken met het aanbieden van coaching aan werknemers en managers. Zorg ervoor dat u de algemene doelstellingen omschrijft. Denk eens aan deze opties:

  • Werknemers mogelijkheden bieden zich te ontwikkelen en zelf sturing te geven aan dit proces.
  • Werknemers de gelegenheid geven om specifieke competenties te ontwikkelen waaraan de organisatie behoefte heeft of verwacht te krijgen.
  • Werknemers voorbereiden op specifieke taken waar ze naartoe groeien of die ze recent zijn begonnen.
  • Ervaren (vaak oudere) werknemers praktische mogelijkheden bieden om hun inzichten over te dragen aan minder ervaren collega’s. Zo kunt u belangrijke ervaring en kennis behouden voor de organisatie.
  • Onvoldoende functionerende werknemers gerichte mogelijkheden bieden om hun functioneren te verbeteren.
  • Werknemers voorbereiden op een loopbaan en sollicitaties buiten de organisatie.