U bent hier

1.1 Duidelijkheid over de definitie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2016

succes

Coaching wordt steeds vaker toegepast, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Iedereen heeft zijn eigen doelen en voorkeuren op het gebied van coaching. Het is dus niet verwonderlijk dat er steeds meer vormen van coaching worden ontwikkeld. Wilt u in uw organisatie coaching echt tot een succes maken, dan is het wél belangrijk dat iedereen in de organisatie hetzelfde onder coaching verstaat.

Coaching is geen wondermiddel

Een veelvoorkomende valkuil is dat de betrokkenen bij een coachingstraject te hooggespannen verwachtingen hebben. Coaching moet volgens hen bijvoorbeeld leiden tot een diepgaande transformatie. Of coach en gecoachte verwachten flinke en zichtbare resultaten binnen een paar weken. Maar coaching is geen wondermiddel!

Het is belangrijk daar al rekening mee te houden als u bedenkt wat uw organisatie onder coaching verstaat. Als iedereen dezelfde definitie van coaching gebruikt, zullen ook de verwachtingen van de resultaten dichter bij elkaar liggen. Dit is belangrijk om te voorkomen dat één van de partijen of beide partijen teleurgesteld raken als de resultaten tegenvallen.

1.1.1 Vorm van begeleiding

werknemer of team

Er bestaan veel verschillende visies. Het is dus ook moeilijk om één definitie te geven die voor alle organisaties werkt. Globaal gezien is coaching een vorm van begeleiding waarbij een begeleider (de coach) een werknemer of team (de gecoachte) helpt om bepaalde (door hemzelf gestelde) doelen te bereiken.

Coaching is in alle gevallen gericht op de toekomst. Bovendien is het een persoonlijke methode: coaching sluit aan bij de specifieke behoeften van de gecoachte – of dat nu een individu of een team is.

geen oordeel

reflecteren

Belangrijk bij alle vormen van en visies op coaching, is dat de gecoachte werknemer zelf het daadwerkelijke werk doet. De coach draagt in principe geen oplossingen aan voor uitdagingen of problemen en velt ook geen oordeel. Hij helpt de werknemer om zelf en op zijn eigen manier die oplossingen te vinden en vorm te geven. Dit kan de coach doen door de werknemer te laten reflecteren op hoe hij zijn werk doet. Vervolgens helpt de begeleider de werknemer om te onderzoeken hoe het beter, gemakkelijker of effectiever kan.

Coaching volgens de beroepscoaches zelf

Zoekt u een definitie van coaching, dan kunt u ook een bestaande definitie gebruiken die aansluit bij de visie van uw organisatie, zoals de definitie die de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO) heeft opgesteld. Die luidt:

‘Coaching is een gestructureerd en doelgericht proces, waarbij de coach op interactieve wijze de gecoachte aanzet tot effectief gedrag door:

  • bewustwording en persoonlijke groei;
  • het vergroten van zelfvertrouwen, en;
  • het exploreren, ontwikkelen en toepassen van eigen mogelijkheden.

Coach en gecoachte nemen ieder hun verantwoordelijkheid voor het proces.’

Het eerste deel van de definitie geeft weer wat coaching is, de drie punten geven aan wat de doelstellingen zijn.

1.1.2 Gelijkwaardige relatie

probleemgeval

Idealiter is de relatie tussen coach en gecoachte gelijkwaardig. Het is belangrijk dat u hier rekening mee houdt bij het selecteren van coaches. Leidinggevenden kunnen bijvoorbeeld beschikken over uitstekende coachingsvaardigheden. Het is wel zaak dat zij leren een werknemer uit het eigen team niet als ondergeschikte of probleemgeval te benaderen, maar als gelijkwaardige partner in het proces.