5.1 Assessments en bias
potentieel
inclusie
Assessments kunnen bijdragen aan het bevorderen van diversiteit door te focussen op de relevante vaardigheden, competenties en het potentieel van kandidaten. En niet door te beoordelen op basis van demografische kenmerken.
5.1.1 Bias in het werving-en-selectieproces
objectief
Assessments spelen een belangrijke rol in het identificeren van geschikte kandidaten tijdens het werving-en-selectieproces. Hoewel u assessments waarschijnlijk als objectief beschouwt, heeft bias er toch invloed op.
Bias verwijst naar de onbewuste vooroordelen die bestaan op basis van eigenschappen, zoals geslacht, leeftijd, ras, etniciteit en seksuele geaardheid.
Instrumenten
vooroordelen
De assessmentinstrumenten die u inzet tijdens de selectieprocedure, kunnen bias bevatten. Een voorbeeld hiervan is een intelligentietest die vragen bevat die kandidaten met een westerse opleidingsachtergrond veel makkelijker kunnen beantwoorden dan kandidaten met een niet-westerse opleidingsachtergrond, doordat ze tijdens hun opleiding veel meer met dit soort vragen in aanraking zijn gekomen. Maar ook als HR-professional kunt u onbewust vooroordelen hebben, bijvoorbeeld als u tijdens een sollicitatiegesprek de resultaten van het assessment bespreekt.
De bias in de instrumenten en in uw eigen vooroordelen kan de objectiviteit van assessments dus beïnvloeden en leiden tot discriminatie.
5.1.2 Onderscheid discriminatie en diversiteit
benadeling
Het is belangrijk om duidelijk onderscheid te maken tussen discriminatie en het bevorderen van diversiteit. Discriminatie houdt de onrechtmatige benadeling in van individuen op basis van geslacht, leeftijd, ras, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, nationaliteit, seksuele gerichtheid, burgerlijke staat, handicap of chronische ziekte. Daarnaast mag een werkgever geen onderscheid maken op grond van arbeidsduur (parttime of fulltime) of tussen werknemers met een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd.
Veilig
achtergrond
Bij het bevorderen van diversiteit en inclusie streeft u naar het creëren van een inclusieve omgeving, waarin alle individuen zich veilig voelen en gelijke kansen krijgen, ongeacht hun achtergrond. Het bevorderen van diversiteit en inclusie in assessments gaat niet over het bevoordelen van de ene groep boven de andere, maar over het erkennen en waarderen van de waarde van diverse perspectieven en ervaringen.