U bent hier

Onderneming & Personeel
Arbeidsvoorwaarden4. Goede communicatie over ­arbeidsvoorwaarden 4.5 Arbeidsvoorwaarden-apk

4.5 Arbeidsvoorwaarden-apk

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: mei 2023

evalueren

Het is verstandig om de arbeidsvoorwaarden van de organisatie periodiek te evalueren. Soms moet dat vanwege nieuwe wetgeving, zoals de invoering van de werkkostenregeling in 2015 en het nieuwe pensioenstelsel dat eraan komt. Maar het kan ook gaan om afspraken over zaken als werktijden of werkplekonafhankelijk werken, waar de laatste jaren flinke veranderingen in hebben plaatsgevonden. Zo is de thuiswerkvergoeding in veel organisaties al bijna niet meer weg te denken als arbeidsvoorwaarde. Het is daarom verstandig als de werkgever het arbeidsvoorwaardenpakket periodiek toetst: een ‘apk’ voor de regelingen.

4.5.1 Mismatch signaleren

eens in de 
drie jaar

De arbeidsvoorwaarden-apk kan ongeveer eens in de drie jaar plaatsvinden, zolang er geen directe aanleiding is om het eerder te doen. Het kan ook zijn dat de werkgever zelf een mismatch ziet tussen de arbeidsvoorwaarden en de huidige standaard in de maatschappij. Of er vertrekken steeds meer werknemers, omdat ze ontevreden zijn over de arbeidsvoorwaarden. Dan is het nodig om eerder te handelen.

4.5.2 Enquête uitzetten

waarde ­hechten

De HR-afdeling kan in samenwerking met de werknemers, de OR en de directie onder álle werknemers – mogelijk via een medewerkersbetrokkenheidsonderzoek – een enquête uitzetten. Vraag daarbij hoe belangrijk zij bepaalde arbeidsvoorwaarden vinden. Werknemers kunnen ergens namelijk héél tevreden over zijn, maar tegelijkertijd helemaal niet zo veel waarde aan een bepaalde arbeidsvoorwaarde hechten. Het is zonde om veel geld uit te geven aan een regeling die voor het personeel niet het verschil maakt.

Zorgvuldigheid

vragenlijst

Een vragenlijst geeft een goed beeld over de tevredenheid van de werknemers met het huidige pakket. Let er wel op dat de vragenlijst niet te lang is of te vaak wordt verstuurd, want anders zullen werknemers minder gemotiveerd zijn om die in te vullen. Bovendien neemt de zorgvuldigheid bij het invullen af.

Een aantal open vragen zijn nuttig: die geven werknemers de kans om toelichting te geven op hun antwoorden. Dat geeft de werkgever weer meer inzicht in de antwoorden op de gesloten vragen.