U bent hier

Onderneming & Personeel
Arbeidsvoorwaarden10. Arbeidsvoorwaarden bij afwezigheid

10. Arbeidsvoorwaarden bij afwezigheid

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: mei 2023

Het komt regelmatig voor dat een werknemer (langdurig) afwezig is. Bijvoorbeeld door arbeidsongeschiktheid of opname van verlof. Maar een werknemer kan natuurlijk ook vertrekken bij een organisatie. Wat zijn de gevolgen voor de arbeidsvoorwaarden bij afwezigheid of een baanwisseling van een werknemer?

Een werknemer kan verschillende redenen hebben om afwezig te zijn. Het kan om een korte of lange periode gaan. Maar ook een (definitief) afscheid is mogelijk, bijvoorbeeld vanwege pensioen of een baanwissel. Als een werknemer afwezig is of vertrekt, heeft dat gevolgen voor de arbeidsvoorwaarden.

Een werknemer is arbeidsongeschikt als hij zijn eigen werk geheel of deels niet kan verrichten. Bij arbeidsongeschiktheid moet de werkgever wettelijk gezien gedurende de eerste twee jaar dat de werknemer arbeidsongeschikt is, minstens 70% van het dagloon (en maximaal 70% van het maximumdagloon) doorbetalen. Het eerste ziektejaar geldt het...
In de Wet arbeid en zorg (WAZO) zijn diverse verlofvormen vastgelegd die het combineren van werk en zorgtaken eenvoudiger moeten maken. Het opnemen van verlof kan gevolgen hebben voor het loon, maar kan ook invloed hebben op andere arbeidsvoorwaarden, zoals het pensioen. Bij een aantal verlofvormen betaalt UWV een uitkering: 10.2.1 Zwangerschaps-...
Als een werknemer van baan wisselt, moet de ‘oude’ werkgever bij het vertrek zorgen voor een nette afhandeling van zaken als vakantiedagen, verlofdagen, studiekosten en pensioen. Het is ook mogelijk dat de werknemer deze arbeidsvoorwaarden meeneemt naar zijn nieuwe werkgever. 10.3.1 Vakantiedagen Het kan voorkomen dat een werknemer bij het einde...