U bent hier

Onderneming & Personeel
Arbeidsvoorwaarden8. Arbeidsvoorwaarden voor hybride werken

8. Arbeidsvoorwaarden voor hybride werken

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: mei 2023

Sinds de coronapandemie is hybride werken in veel organisaties niet meer weg te denken. Veel werknemers werken een deel van de werkweek thuis of ergens anders dan op kantoor. Inmiddels zijn werkgevers en werknemers gewend geraakt aan thuiswerken en plaatsonafhankelijk werken, en zal deze vorm van werken niet meer verdwijnen.

Door hybride werken zijn werkgevers en werknemers anders gaan denken over vaste werkplekken en werktijden. Om hybride werken tot een succes te maken, moeten de werkgever en werknemer hierover afspraken maken. Zo moeten de flexibele regels en vrijgestelde vergoedingen en verstrekkingen voor werknemers ook in de arbeidsvoorwaarden staan.

Het is geen wettelijk recht om thuis of plaatsonafhankelijk te werken. Werknemers die minstens 26 weken in dienst zijn (of korter bij onvoorziene omstandigheden) kunnen op basis van de Wet flexibel werken in principe één keer per jaar een verzoek indienen voor een andere arbeidsplaats. Bij een verzoek hoeft een werknemer niet aan te geven wat de...
Werknemers die hybride werken, hebben mogelijk extra kosten voor thuiswerken, zoals kosten voor internet, elektriciteit, verwarming, toiletpapier, koffie en thee. Werkgevers kunnen overwegen om een vergoeding te bieden om deze extra kosten te compenseren. Een werkgever is niet wettelijk verplicht om werknemers een thuiswerk- of onkostenvergoeding...