U bent hier

Onderneming & Personeel
Arbeidsvoorwaarden4. Goede communicatie over ­arbeidsvoorwaarden

4. Goede communicatie over ­arbeidsvoorwaarden

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: mei 2023

Er is sprake van een krappe arbeidsmarkt en dat betekent dat het voor veel organisaties lastig is om (geschikt) personeel te vinden. Maar niet alleen het vinden van werknemers is een uitdaging, het is ook de kunst om ze vervolgens te behouden. Goede communicatie, onder andere over de arbeidsvoorwaarden, kan in beide gevallen helpen. Wat komt daarbij kijken?

over de streep trekken

Goede communicatie naar sollicitanten over de aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden die de organisatie biedt, helpt om ze over de streep te trekken om bij de organisatie aan de slag te gaan. Het kan ook slim zijn om de werknemers die er al zijn, af en toe eens te herinneren aan de arbeidsvoorwaarden in de organisatie. Opleidingsmogelijkheden of een voordelige regeling om een (elektrische) fiets te financieren, zijn zaken die zij inmiddels misschien niet meer scherp op het netvlies hebben, maar die hen mogelijk wél interesseert.

Onder welke voorwaarden een werknemer bij een organisatie komt te werken, zal de werkgever in de arbeidsovereenkomst vastleggen. In artikel 7:655 BW is bepaald welke informatie hij hierover aan de werknemer moet geven. Die wettelijke bepaling is op 1 augustus 2022 uitgebreid als gevolg van nieuwe regels vanuit de Europese Unie (EU). Volgens de...
Het is niet verplicht voor uw organisatie om een personeelshandboek samen te stellen, maar het kan wel handig zijn. Is een organisatie aan een cao gebonden, dan dient het handboek als een aanvulling op of uitwerking van die afspraken. In de praktijk gebruiken organisaties verschillende namen voor het handboek, dat overigens meestal digitaal is en...
Al voordat iemand in dienst komt, kan de werkgever informatie over de arbeidsvoorwaarden delen. Dit kan bij de arbeidsmarktcommunicatie gebeuren: hét middel om het werkgeversimago voor het voetlicht te brengen en talenten aan te trekken. ‘Employer branding’ is een essentieel onderdeel van het wervingsbeleid en kan niet bestaan zonder goede...
Heeft de organisatie een interessante sollicitant op het oog, dan volgen er één of meerdere sollicitatiegesprekken, vaak gevolgd door een gesprek over de arbeidsvoorwaarden. Die gesprekken vormen de basis voor de arbeidsrelatie: de sollicitant en de werkgever zoeken een voor beide partijen tevredenstellende match qua werk én qua...
Het is verstandig om de arbeidsvoorwaarden van de organisatie periodiek te evalueren. Soms moet dat vanwege nieuwe wetgeving, zoals de invoering van de werkkostenregeling in 2015 en het nieuwe pensioenstelsel dat eraan komt. Maar het kan ook gaan om afspraken over zaken als werktijden of werkplekonafhankelijk werken, waar de laatste jaren flinke...