4.3 Arbeidsmarktcommunicatie
employer branding
arbeidsmarktstrategie
Al voordat iemand in dienst komt, kan de werkgever informatie over de arbeidsvoorwaarden delen. Dit kan bij de arbeidsmarktcommunicatie gebeuren: hét middel om het werkgeversimago voor het voetlicht te brengen en talenten aan te trekken. ‘Employer branding’ is een essentieel onderdeel van het wervingsbeleid en kan niet bestaan zonder goede arbeidsmarktcommunicatie over de werkgever. Als de organisatie zich weet te presenteren als een aantrekkelijke werkgever, zal dat eerder interessante talenten aantrekken. Dit begint met een arbeidsmarktstrategie. Hierin is opgenomen hoe een organisatie de komende jaren de juiste persoon op het juiste moment op de juiste plek krijgt.
Doelgroep
Met arbeidsmarktcommunicatie zorgt de werkgever dat er een bepaald beeld ontstaat bij potentiële werknemers over de organisatie en het werk dat wordt gedaan. Ook kan de juiste doelgroep worden aangesproken, zodat de juiste personen in beweging komen om bij de organisatie te werken. Met arbeidsmarktcommunicatie bereikt de werkgever niet alleen potentiële werknemers, maar ook huidige en voormalige werknemers, en andere zakenrelaties.
Werkgeversimago
wensen
De inhoud en vorm van de arbeidsmarktcommunicatie moeten passen bij het werkgeversimago en bij de doelgroep. Daarom is het ook belangrijk om te weten:
- hoe groot de doelgroep is;
- wat de wensen zijn van werkzoekenden;
- wat concurrenten bieden aan nieuwe werknemers;
- welke eisen concurrerende organisaties stellen aan nieuwe werknemers.
Arbeidscommunicatie gaat verder dan het schrijven van een vacature. Het is een strategisch instrument om de organisatie en haar visie en doelen op de kaart te zetten via blogs, social media, video, podcasts enzovoorts.
Op rendement.nl/salarisdossier vindt u meer informatie over goede arbeidsmarktcommunicatie. Benader het eens vanuit de marketing!