3.2 Arbowettelijke taken
In artikel 13 van de Arbowet staan enkele wettelijke verplichtingen waar de werkgever aan moet voldoen en waarbij hij moet zorgen voor deskundige ondersteuning oftewel een of meer preventiemedewerkers.
in de wet vastgelegd
De drie in de wet vastgelegde taken van een preventiemedewerker zijn:
- het opstellen en uitvoeren van de risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E), eventueel samen met de werkgever;
- het adviseren en nauw samenwerken met arbodeskundigen (bijvoorbeeld de bedrijfsarts) en de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging over de maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid;
- deze maatregelen uitvoeren of helpen deze uit te voeren.
De verantwoordelijkheid voor een gezonde en veilige werkplek blijft altijd bij de werkgever liggen, zie ook paragraaf 3.3.5.
3.2.1 Vastleggen
schriftelijk vastleggen
Werkgevers zijn daarnaast verplicht om bevoegdheden en verantwoordelijkheden op het gebied van de arbeidsomstandigheden schriftelijk vast te leggen. Dit geldt ook voor de taken en bevoegdheden van de preventiemedewerker. Het is verstandig voor werkgever en preventiemedewerker om officieel in het personeelsdossier vast te leggen dat de werknemer preventiemedewerker is en wat voor functiebeschrijving daarbij hoort.
Beschrijven
houvast
Volgens artikel 13, lid 9 van de Arbowet moet de werkgever in de RI&E beschrijven hoe hij het preventiewerk organiseert. Aan deze beschrijving kunt u als preventiemedewerker houvast ontlenen. Wat hoort daar in te staan:
- de deskundigheid (al dan niet door scholing);
- ervaring en uitrusting van de preventiemedewerker(s);
- het aantal preventiemedewerkers;
- de tijd dat zij voor preventiewerk beschikbaar zijn;
- de wijze waarop zij zijn georganiseerd.
3.2.2 Taken en rollen van de preventiemedewerker
bedrijfsongevallen
voorlichting
Naast de drie wettelijke taken van de preventiemedewerker kan het takenpakket ook uitgebreider zijn. Denk hierbij aan het:
- bijhouden en registreren van bedrijfsongevallen;
- vervullen van de rol van vertrouwenspersoon binnen het bedrijf;
- organiseren van de samenwerking met de bedrijfshulpverlening;
- geven van voorlichting over preventie aan collega’s.
Informatiebron
De preventiemedewerker kan bijvoorbeeld de spil zijn in de informatie over veilig en gezond werk. Dat kan bijvoorbeeld via nieuwsbrieven, bijeenkomsten of het intranet.
Er zijn concrete voorbeelden van goede initiatieven zoals, de week van de veiligheid met allerlei activiteiten, zoals toolboxmeetings, kantinegesprekken en het uitdelen van flyers. Of focus juist op één belangrijk risico: bijvoorbeeld de dag van het gezonde beeldschermwerk.
Extra taken
centraal meldpunt
De volgende taken zijn weliswaar niet wettelijk, maar worden in de praktijk wel van preventiemedewerkers verwacht:
- aanspreekpunt voor interne en externe deskundigen;
- voortgangsbewaker van beleid en de uit de RI&E voortvloeiende maatregelen;
- centraal meldpunt ongevallen, bijna-ongevallen, onveilige situaties;
- informatiebronnen bijhouden en verspreiden informatie;
- vraagbaak voor arbeidsomstandigheden;
- adviseur van het management;
- aanvrager en beheerder van vergunningen en ontheffingen;
- contactpersoon voor Inspectie SZW.
Bevoegdheden
ongevraagd advies
stilleggen van werk
De preventiemedewerker krijgt dus een onafhankelijke rol toebedeeld en heeft daarbij horende bevoegdheden:
- directe toegang tot directie, hoogste leiding;
- gevraagd of ongevraagd advies alle geledingen;
- werkplekbezoek en onderzoek;
- afwijkingen signaleren en melden;
- stimulerende activiteiten coördineren;
- uitvoeren van activiteiten;
- stilleggen van werk bij hoog risico en levensbedreiging;
- gebruikmaken van informatie uit onder meer onderzoek;
- contact onderhouden met staf en arbofunctionarissen;
- aanspreekpunt voor werknemers en OR of PVT;
- deelname intern en extern overleg;
- kennis en vaardigheid op peil houden.