U bent hier

7. Ongevallen voorkomen door over risico’s te praten

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: oktober 2018

Weerstand vanuit alle hoeken van de organisatie; daar moet u als preventiemedewerker rekening mee houden! Dat is wellicht ook het allermoeilijkste aspect van het werk als preventiemedewerker. U bent druk aan het werk om het plan van aanpak met verbetermaatregelen door te voeren, maar u heeft weinig tot geen medestanders. Dan moet u op drie verschillende niveaus binnen uw organisatie verandering stimuleren.

kosten

veranderingen

geduld

De werkgever voelt zich overvallen door de hoeveelheid risico’s waaraan gewerkt moet worden en de kosten die hij daarvoor moet maken, leidinggevenden krijgen er weer een nieuwe taak bij ‘terwijl ze het al zo druk hebben’ en de werknemers die het ‘al jaren zo doen’ zien het nut van verandering daarom niet in. Veranderingen binnen een organisatie doorvoeren, is geen sinecure. Daarom moet u als preventiemedewerker ook over communicatievaardigheden beschikken, invloed uitoefenen en geduld kunnen hebben.

Verbeteringen op het gebied van veilig en gezond werken hebben vaak tot gevolg dat er anders gewerkt moet worden. In de praktijk ervaart een preventiemedewerker dat die conclusie niet zomaar wordt geaccepteerd, daar gaat een veranderproces aan vooraf. In grote lijnen verloopt een veranderingsproces in drie fasen: Motiveren: motiveren betekent in...
De sleutelwoorden om werkelijke verbeteringen op het gebied van veilig en gezond werk door te voeren zijn: invloed uitoefenen; communiceren (dus vertellen én luisteren); geduld hebben. Geduld is een belangrijke eigenschap. Het vergt een lange adem en voortdurende aandacht om het gewenste resultaat te bereiken. 7.2.1 Ontdooien, bewegen, bevriezen...