U bent hier

2. De kenmerken van een kantoorruimte

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: april 2019

werkplek


In veel organisaties zijn de werkplekken een terugkerend agendapunt. Groei van de organisatie of juist bezuinigingen, reorganisaties of de behoefte aan flexibele werkplekken; voldoende aanleiding om de werkplekken (weer) eens onder de loep te nemen. Voor uw werkgever is het belangrijk dat werknemers zo efficiënt en prettig mogelijk kunnen werken. Het is aan u als arboprofessional om ervoor te zorgen dat zij hun werkzaamheden kunnen verrichten zonder dat dit ten koste gaat van hun veiligheid, gezondheid, arbeidsplezier en productiviteit.

Het is natuurlijk niet niets als uw werkgever besluit op zoek te gaan naar een nieuw of ander bedrijfspand. Uw visie op een gezonde en veilige kantoorinrichting is hierbij onmisbaar. Bovendien zijn er wettelijke verplichtingen. Bij de keuze voor verbouwen, nieuwbouw of verhuizing naar een bestaand pand komt veel kijken. Voordat uw werkgever aan...
Kiest uw organisatie ervoor een gloednieuw pand te laten bouwen, dan kunt u het pand helemaal aan uw eigen wensen en mogelijkheden aanpassen. Het duurt wat langer, maar dan heeft u ook wat. Een pand op maat! Voordelen Bij een nieuw pand kunt u zelf beslissen hoe u het pand wilt indelen. Zelfs als de bouwplannen al klaar zijn voordat de koop rond...
Uw werkgever kan ook een bestaand bedrijfspand betrekken. Hij stelt dan eerst een lijst van eisen op waaraan het pand moet voldoen. Wat betreft de arbeidsomstandigheden kunt u als arboprofessional adviseren. Het pand moet tenslotte wel geschikt zijn voor de uit te voeren activiteiten. Zo moet een ruimte waar een lasser werkt, brandveilig zijn en...
Bij een huurpand is het de vraag of de verhuurder akkoord gaat met grootse bouwplannen. Als de verhuurder hier geen bezwaar tegen heeft, checkt u dan nog even extra of u bij het opzeggen van de huur alles weer in oorspronkelijke staat moet opleveren. Dit kan namelijk tot extra hoge kosten leiden. Ook is het belangrijk om na te gaan hoe lang u het...
Flexibele of vaste werkplekken? Aparte werkkamers of een kantoortuin? Als uw organisatie heeft besloten of er een nieuw pand moet worden betrokken of dat de huidige indeling moet worden veranderd, komt er bij het maken van een nieuwe werkplekindeling nogal wat kijken. Om een goede indeling te kunnen maken, is het van belang dat u van een aantal...
Om een goede keuze van kantoorindeling te maken, is het handig dat u inzicht heeft in de mogelijkheden van werkplekken en kantoorindeling. Grofweg zijn er vier soorten werkplekken: standaardwerkplek; flexibele werkplek; wisselwerkplek; activiteitgerelateerde werkplek. Standaardwerkplek Een vaste medewerker gebruikt de standaardwerkplek en heeft...
Naast de diverse soorten werkplekken zijn er ook diverse kantoorindelingen. De twee meest voorkomende soorten indelingen zijn de traditionele kamerkantoren en de kantoortuin. Kamerkantoor In het traditionele kamerkantoor hebben één of meerdere medewerkers een eigen bureau en vaak een persoonlijke kast. Hun werkplek wordt uitsluitend door henzelf...
Als u of uw medewerkers met het inrichten van uw kantoorpand beginnen, heeft u te maken met de wet- en regelgeving op dit gebied. In het Arbobesluit staat dat de afmetingen van een arbeidsplaats zodanig moeten zijn dat een werknemer zonder gevaar voor de veiligheid en gezondheid zijn arbeid kan verrichten. Meer specifieke informatie – zoals...
Als u met werkplekken of inrichting van kantoorruimten aan de slag gaat, is de minimale wettelijke ruimte per werkplek een onvermijdelijk item. Om deze te kunnen berekenen, kunt u de NEN-norm voor de kantooromgeving raadplegen: NEN 1824. U vindt er de ergonomische eisen voor de oppervlakte van (werkplekken in) administratieve ruimtes en kantoren...