U bent hier

3. De hoofdrolspelers bij kantoorinrichting

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: april 2019

Als arboprofessional bent u de spin in het web bij kantoorinrichting. U werkt samen met diverse spelers: uw werkgever, de preventiemedewerker, leidinggevenden en belangrijk: de werknemers zelf. Ieder heeft zijn eigen taak en verantwoordelijkheid. Het is aan u om gezamenlijk tot een goede kantoorinrichting te komen. Voorkom onveilig situaties: maak duidelijke afspraken, communiceer ze en zorg dat ze terug te lezen zijn. Zo werken werknemers dag in dag uit veilig en gezond!

kar trekken

Een veilige werkplek creëert u niet alleen. Veel partijen in uw organisatie spelen hierbij een rol, maar als arboprofessional zult u waarschijnlijk de kar trekken. Het is aan u om te zorgen dat de rest ook in beweging komt. Wie moet u allemaal meekrijgen?

Wettelijk gezien is uw werkgever eindverantwoordelijk voor goede arbeidsomstandigheden en dus ook voor een veilige en gezonde kantoorinrichting. Dit houdt niet in dat hij alles zelf moet doen, maar hij moet wel vaststellen wie welke taken, deelverantwoordelijkheden en bevoegdheden heeft. En ervoor zorgen dat iedereen deze taken goed kan vervullen...
Elke organisatie is anders en daarom kan ook het takenpakket van preventiemedewerkers in uw organisatie aanmerkelijk anders zijn dan elders. Eén van de wettelijke taken van elke preventiemedewerker is meewerken aan het opstellen en uitvoeren van een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en het bijbehorende plan van aanpak. In een RI&E...
Als arboprofessional is kantoorinrichting één van de pijlers binnen uw beleidsterrein. Gezond en veilig werken is een voorwaarde voor gezonde en gemotiveerde kantoormedewerkers. Afhankelijk van de organisatiegrootte heeft u veel of weinig arbotaken. Misschien vervult u ook de rol als preventiemedewerker. 3.3.1 Spin in het web Als u een...
Zonder leidinggevenden kunt u geen gezond werkklimaat creëren. Zij kennen de dagelijkse werkomstandigheden en mogelijke klachten. Bovendien moeten de leidinggevenden het goede voorbeeld geven aan hun team. Als zij werken volgens de regels, is de kans groot dat werknemers hen volgen. Leidinggevenden lopen rond op de werkvloer, vangen signalen op...
Ook werknemers dragen bij aan gezonde en veilige werkomstandigheden. Ze moeten voorlichtingen over veilig en gezond werken bijwonen en moeten gegeven instructies opvolgen. Verder mag u verwachten dat ze misstanden en verbeterpunten melden. Ze signaleren als geen ander dat er bijvoorbeeld slecht wordt schoongemaakt of dat de airco kapot is. Zo...
Overleg en samenwerking met de OR kan erg nuttig zijn omdat de OR-leden veel op de werkvloer verkeren. Daarnaast heeft de raad wettelijke bevoegdheden. De Wet op de ondernemingsraden (WOR) geeft de OR diverse rechten die de raad kan inzetten als het gaat om werkplekinrichting. 3.6.1 Adviesrecht In artikel 25, lid 1 WOR zijn een aantal onderwerpen...
Sinds de gewijzigde Arbowet op 1 juli 2017 is er meer aandacht voor preventie en is de rol van de bedrijfsarts versterkt. Zo moet hij uw werkgever adviseren over het toepassen van preventieve maatregelen, zodat werknemers veilig en gezond kunnen werken. De bedrijfsarts helpt zieke werknemers en adviseert over ziekteverzuimbegeleiding. Let op: de...
Er zijn nog een aantal partijen die in sommige situaties ook een kleine rol spelen bij kantoorinrichting. UWV UWV kan subsidie verstrekken voor aanpassingen voor een re-integrerende werknemer, zoals een aangepast bureau voor een rolstoelgebruiker. Ook kan UWV subsidie verlenen voor niet-meeneembare hulpmiddelen. Subsidie voor meeneembare...