U bent hier

3.3 Arboprofessional

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: april 2019

arbotaken

Als arboprofessional is kantoorinrichting één van de pijlers binnen uw beleidsterrein. Gezond en veilig werken is een voorwaarde voor gezonde en gemotiveerde kantoormedewerkers. Afhankelijk van de organisatiegrootte heeft u veel of weinig arbotaken. Misschien vervult u ook de rol als preventiemedewerker.

3.3.1 Spin in het web

contact

Als u een coördinerende rol vervult, heeft u bepaalde gegevens nodig. Denk bijvoorbeeld aan de plannen en ontwikkelingen voor bouw en verbouw van het kantoor en de uitkomsten van de RI&E als u hier zelf niet bij bent betrokken. Daarnaast heeft u als een spin in het web contact met alle partijen die betrokken zijn bij veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Of het nu gaat om de technische dienst die een ventilatiesysteem vervangt, uw werkgever die wil sparren over de aanschaf van kantoormeubelen of een medewerker die graag wil dat iemand naar zijn werkplek kijkt.

Als arboprofessional heeft u contact met leidinggevenden en werknemers. Via hen krijgt u zicht op knelpunten in de arbeidsomstandigheden en kunt u actie ondernemen. Ook de ondernemingsraad kan u helpen door signalen van de achterban aan u door te geven.

3.3.2 Samenwerken is een must

competentie

ervaring

Als er naast u als arboprofessional een aparte preventiemedewerker aanwezig is, is het belangrijk een aantal zaken goed te regelen. Met een goede taakverdeling, elk op basis van de eigen competenties en dagelijkse werkzaamheden, voorkomt u dat u elkaar voor de voeten loopt. Voorkom wel dat u volledig los van elkaar functioneert. Vanuit uw specifieke kennis kunt u de preventiemedewerker aanvullen. Denk aan het organiseren en verzorgen van voorlichtingen of het opstellen van een reglement. De preventiemedewerker voorziet u vanuit zijn deskundigheid van input. Bovendien weet hij uit ervaring wat er op de werkvloer leeft. Kortom: u bent een belangrijke partner van de preventiemedewerker.

Regelmatig overleggen

handhaven

Structureel overleg over de actuele stand van zaken is noodzakelijk om een veilig en gezond werkklimaat te creëren en te handhaven. Hoe beter alle betrokken partijen – arboprofessional, preventiemedewerker, werkgever, werknemer, arbodienst, OR en eventuele anderen – samenwerken, hoe groter de kans op een gezonde en veilige kantoorinrichting.