U bent hier

6.3 Praktische handvatten voor werkgevers

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: juli 2022

Het is belangrijk dat werknemers weten op welke manieren ze goed om kunnen gaan met hun energie. Maar ook voor uw werkgever en voor u als arboprofessional zijn er een aantal handvatten.

6.3.1 Levensfasen

Houd rekening met de levensfase van werknemers. Allereerst zijn er de werknemers die een kind verwachten of jonge kinderen hebben. Voor hen is het moeilijk om een goede werk-privébalans te vinden. Daarnaast is het goed om aandacht te besteden aan werknemers die intensieve zorgtaken hebben in hun privéleven. Bijvoorbeeld omdat ze mantelzorgen verlenen aan hun ouders of omdat ze een ziek kind thuis hebben. Werknemers die kampen met rouw en verlies hebben wat extra aandacht nodig.

hersencapaciteit achteruit

Vanaf ongeveer 45 jaar gaat ook de hersencapaciteit achteruit. Naarmate de leeftijd toeneemt, kan er dus meer tijd nodig zijn om een taak uit te voeren en kan men ook meer tijd nodig hebben om te herstellen. Behalve voor leeftijd is het ook van belang extra aandacht te hebben voor de vrouwen tijdens de peri-, pre- en menopauzale periode. Vanaf 40 jaar kan er al een disbalans in hormonen ontstaan met lichamelijke en mentale symptomen als gevolg.

De ervaring leert dat werknemers niet snel uit zichzelf lichamelijke ongemakken of de behoefte aan herstel benoemen. Maak deze onderwerpen bespreekbaar binnen uw organisatie en zorg ervoor dat werknemers de bedrijfsarts weten te vinden voor tips en adviezen.

6.3.2 Voorlichting, ondersteuning en goed voorbeeld

Voorlichting kan het begin zijn van een cultuurverandering in de organisatie. Bespreek met uw werkgever hoe alle leidinggevenden het goede voorbeeld kunnen geven. Bouw bijvoorbeeld in een vergadering hersteltijd en oplaadtijd in en wees er open over. Manage de verwachtingen, want vaak zijn deze onvoldoende helder. Zorg dat er duidelijke afspraken zijn over wederzijdse verwachtingen, zoals:

  • Hoe zijn de werktijd en pauzes ingericht?
  • Hoe ziet de beschikbaarheid eruit?
  • Wanneer is iemand bereikbaar?
  • Wanneer is men tevreden?
  • Wat zijn verwachtingen en eisen aan professionele ontwikkeling?
  • Sluiten de verwachtingen aan bij de kennis, kunde en kwaliteiten van de werknemer?