5. Arbeidsongevallen registreren
Als u arbeidsongevallen wilt bestrijden, moet u weten waar en wanneer ze plaatsvinden en wat er precies is gebeurd. Houd daarom goed bij welke arbeidsongevallen in uw organisatie gebeuren en waar. Daar kunt u uw preventiebeleid op aanpassen. Dit is niet alleen praktisch, maar ook nog eens verplicht. Volgens artikel 9, lid 2 van de Arbowet moet u namelijk registreren welke arbeidsongevallen zich voordoen in uw organisatie. U mag zelf weten welke vorm die registratie heeft.
inventarisatie
Wilt u arbeidsongevallen in uw organisatie kunnen voorkomen en bestrijden, dan moet u een goed beeld hebben van de risico’s die werknemers lopen. Uw preventieve beleid baseert u daarom op de inventarisatie van die risico’s.
privacy
Ook arbeidsongevallen uit het verleden zijn een belangrijke bron van informatie voor u. Aangezien de wet niet voorschrijft hoe die registratie eruit moet zien, kunt u dus de ongevallenadministratie voeren die voor uw organisatie het meest praktisch is. Let er wel op dat uw administratie niet voor alle werknemers inzichtelijk is vanwege de privacy van de slachtoffers.
Volgens de Arbowet moet u een lijst bijhouden van alle meldingsplichtige arbeidsongevallen en van alle ongevallen die hebben geleid tot een verzuim van meer dan drie werkdagen. U moet van elk ongeval de datum waarop het plaatsvond noteren en de aard ervan.