U bent hier

5.3 Welke vorm?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: maart 2021

Excelsheet

Ook over de vorm van de registratie schrijft de wet niets voor. U kunt natuurlijk een Excelsheet maken en daarin de gegevens noteren. Vooral bij grotere organisaties – waar zich meerdere arbeidsongevallen voordoen – is het slim om hiervoor professionelere software te overwegen.

Als u al werkt met een registratiesysteem voor uw arbobeleid, bijvoorbeeld een RI&E-tool of een systeem voor verzuimregistratie, heeft dit misschien ook mogelijkheden om de ongevallen bij te houden.

Vergelijken

statistieken

Het voordeel van de meeste registratieprogramma’s is dat u gemakkelijk gegevens kunt vergelijken en statistieken kunt oproepen. Zo kunt u bijvoorbeeld kijken of er meer arbeidsongevallen voorkomen binnen bepaalde afdelingen, als werknemers werken met bepaalde machines, bij specifieke werksoorten of binnen bepaalde leeftijds- of functiegroepen. Ook krijgt u een beter overzicht van de gevolgen van bepaalde soorten ongevallen.

inzicht

overtuigen

Statistieken, schema’s en tabellen geven u een beter overzicht en meer inzicht in de oorzaken en gevolgen van arbeidsongevallen. Deze informatie is heel waardevol: u kunt de gegevens weer gebruiken om uw preventieve beleid te verbeteren. Na de implementatie van dit beleid kunt u door de nieuwe met de oude gegevens te vergelijken ook aantonen dat uw beleid werkt. Daarmee kunt u uw werkgever misschien ook overtuigen van het belang van investeren in preventie. Het werpt tenslotte vruchten af!