U bent hier

Onderneming & Administratie
Rapporteren14. Beoordeling, privacy en verslaglegging14.5 Het beoordelingsgesprek

14.5 Het beoordelingsgesprek

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2015

In het beoordelingsgesprek kijkt u of de leidinggevende samen met de werknemer terug op de afgelopen periode. U bent gespreksvoerder en geeft aan of u tevreden bent over het functioneren van de werknemer en wat er terecht is gekomen van de tijdens functioneringsgesprekken gemaakte afspraken over persoonlijke ontwikkeling en te behalen doelstellingen.

Ook zaken zoals aanstelling, ontslag of salariëring kunnen ter sprake komen. Het beoordelingsgesprek is in principe eenzijdig, maar het biedt de werknemer wel de gelegenheid om te reageren.

14.5.1 Prestaties

Ook het beoordelingsgesprek is een formele manier om de dialoog tussen het management en de werknemer open te houden en de organisatie in staat te stellen de werknemer structureel te beoordelen op zijn prestaties. Het doel is tweeledig: de leidinggevende weegt af of de werknemer bijdraagt aan de organisatiedoelstellingen, de werknemer kan zijn promotiekansen of een loonsverhoging bespreken.

14.5.2 Verslaglegging

Ook het beoordelingsgesprek legt u vast in een gespreksverslag. Met de ondertekening daarvan leggen beide partijen vast dat zij zich zullen houden aan de gemaakte afspraken. De werknemer krijgt een kopie van het gespreksverslag, het originele gespreksverslag gaat in het personeelsdossier.