U bent hier

Onderneming & Administratie
Bedrijfscontinuïteit7. Bespaar op kosten van bedrijfsvoering 7.3 Geld besparen met goed crediteurenbeheer

7.3 Geld besparen met goed crediteurenbeheer

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier BV Rendement
Publicatiedatum: december 2024

liquiditeit

Naast het snijden in de kosten van bedrijfsvoering, kunt u de liquiditeit van uw onderneming ook verbeteren door het crediteurenbeheer slim in te richten. Crediteurenbeheer is namelijk meer dan het controleren en betalen van de binnengekomen facturen. Er valt behoorlijk wat geld en tijd te besparen met een efficiënt crediteurenbeheer. Hoe pakt u het crediteurenbeheer slim aan?

7.3.1 Leg de afspraken schriftelijk vast

leverancier

crediteuren-administratie

korting

Maak allereerst goede afspraken met leveranciers over kwaliteit, prijzen, levertijden en betalingsvoorwaarden. Leg die betalingsvoorwaarden en andere vaste gegevens van (nieuwe) leveranciers correct vast in uw crediteurenadministratie. Stel verder een overzicht op van de betalingstermijnen van crediteuren. Als u geen aparte betalingstermijn heeft afgesproken met de leverancier en er staat geen termijn in de leveringsvoorwaarden, geldt de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Sommige ondernemingen verlenen korting aan vroege betalers. Het kan daarom lucratiever zijn om deze crediteuren sneller te betalen.

Volgens de wet heeft de crediteur het recht de factuursom te verhogen bij het uitblijven van betaling, maar niet alle ondernemingen doen dit. Ga dit wel na, want zo voorkomt u wettelijke rente of aanmaningskosten bij een te late betaling.

7.3.2 Maak een prioriteitenlijst van crediteuren

factuur

Op basis van de afspraken met de leveranciers kunt u in de vorm van een prioriteitenlijst bepalen welke facturen u het eerst betaalt. Op die manier benut u aan de ene kant de betalingskorting, terwijl u aan de andere kant factuuropslagen voorkomt. Afhankelijk van boekhoudsoftwareprogramma’s kunt u gemiddelde betalingstermijnen opvragen per crediteur of bijvoorbeeld via grafieken inzichtelijk maken hoe snel uw onderneming leveranciers betaalt. Ook kunt u per klant per periode bekijken welk bedrag nog openstaat. Beschikt u niet over zo’n softwareprogramma, dan kunt u gebruikmaken van de rekentool op rendement.nl/bvdossier.

Rangorde

fiscus

beslaglegging

voorrang

Staat er niet genoeg geld op de bankrekening om alle crediteuren te betalen, dan is het belangrijk om te bepalen wie u nu wel en niet betaalt. Houd daarbij deze rangorde aan:

  • Betaal eerst de rekeningen van bank of de Belastingdienst. Zowel de bank als de fiscus hebben bepaalde rechten, waarmee ze tot inning over kunnen gaan. Dat kan betekenen dat de geldkraan voor uw bv wordt dichtgedraaid of dat er beslag wordt gelegd op bedrijfsmiddelen.
  • Betaal de crediteuren die én een wettelijke rente berekenen én van wie de betalingstermijn (bijna) is verstreken. Zo voorkomt u dat u nóg meer geld moet betalen.
  • Is er dan nog geld over, betaal dan de crediteuren die een korting verlenen aan vroege betalers. Op die manier ‘verdient’ u eigenlijk geld.
  • Betaal vervolgens de leveranciers die u nodig heeft om uw onderneming draaiend te houden. Denk aan het energiebedrijf en het telecombedrijf.
  • Betaal tot slot de overige crediteuren. Geef voorrang aan crediteuren met wie u een goede relatie heeft, die u niet op het spel wilt zetten en crediteuren die producten leveren die u moeilijk ergens anders kunt inkopen.

Besparen met consequent contractbeheer

opzeggen

onderhandelen

Als u nog niets aan contractbeheer deed, is dit hét moment om ermee te beginnen. Contractbeheer is niets anders dan het gestructureerd opslaan en beheren van contracten en de daarbij behorende informatie. Inventariseer welke contracten op welk moment opgezegd kunnen worden. Vermeld die data in uw agenda en zeg op tijd op. Consumenten kunnen in de regel maandelijks opzeggen, maar uw bv zit er vaak weer voor een jaar aan vast. Bepalingen over opzegging zijn vaak geregeld in de algemene voorwaarden. Dus u kunt er misschien onderuit als de voorwaarden niet op de juiste wijze zijn overhandigd. De bedoeling van opzegging kán zijn dat u helemaal stopt met de aangeboden diensten of producten. Maar u kunt de opzegging ook gebruiken om over te stappen naar een concurrent of om te heronderhandelen over de prijs.