3.5 Kritische relaties en leveranciers
datalek
Een crisis kan ook bij één van uw relaties of leveranciers voorkomen. De meeste ondernemingen hebben vele relaties en leveranciers, zoals een extern kantoor voor de salarisadministratie, leveranciers van grondstoffen, maar ook externe hosting van een website en de provider van het internet. Als er een crisis is bij een externe partij waar uw bv afhankelijk van is, kan dit een crisis veroorzaken voor uw eigen bv en de continuïteit van uw kritische processen in gevaar brengen. Een datalek kan een vorm zijn van een dergelijke crisis.
Voorbeeld
webwinkel
De externe hostingpartij van het bestelportaal van uw onderneming heeft een storing. De webwinkel is daardoor buiten gebruik. Klanten kunnen geen bestellingen meer plaatsen en ook het sturen van de facturen is niet mogelijk. De externe hostingpartij is in dit geval een kritische leverancier van uw onderneming.
3.5.1 Afspraken met relaties en leveranciers
overeenkomst
keten
service level agreement
U moet met uw kritische externe relaties en leveranciers afspraken maken in een overeenkomst over onder andere de Recovery Time Objective, de Recovery Point Objective en de juridische aansprakelijkheid. Financiële of juridische schade die volgt uit het uitvallen van een relatie of leverancier, kunt u mogelijk doorschuiven als er sprake is van ketenaansprakelijkheid. Dit houdt in dat de verschillende schakels de aansprakelijkheid kunnen doorschuiven naar de volgende in de keten, net zo lang tot de leverancier waar de storing plaatsvond, aansprakelijk is. Dit soort afspraken worden gemaakt in een service level agreement. Dit is een type overeenkomst waarin afspraken staan tussen aanbieder en afnemer van een dienst of product. Hoe u een service level agreement opstelt, leest u op rendement.nl/bvdossier.
3.5.2 Uitwijken naar andere relatie of leverancier
Ondernemingen zonder back-upleveranciers kunnen nadelen ondervinden als ze de hogere kosten tijdens een crisis moeten doorrekenen aan de klant. Daarnaast is het soms niet eens mogelijk om tijdens een crisis snel naar een andere leverancier te switchen. Als u nadenkt over bedrijfscontinuïteit en een bcp opstelt, moet u daarom ook nadenken over eventuele uitwijkmogelijkheden of alternatieve leveranciers voor het geval dat u problemen heeft met uw eigen middelen of één van uw kritische leveranciers een crisis heeft.
Zodra u de impact van het uitvallen van krtische leveranciers heeft geïdentificeerd, kunt u hier contractuele afspraken over maken in een service level agreement of zoeken naar alternatieve mogelijkheden.
3.5.3 Beëindiging relatie met leverancier
relatie- management
Uiteraard kan er een einde komen aan de relatie met een kritische leverancier. Als een overeenkomst eindigt, vraagt dit tijdige aandacht binnen het leveranciersrelatiemanagement. In de praktijk komt het regelmatig voor dat ondernemingen overeenkomsten niet tijdig opzeggen of de gevolgen van de contractbeëindiging te laat zien aankomen. Dat kan ook tot juridische problemen of continuïteitsproblemen leiden.