8.1 Bezwaarprocedure
algemene geschillen-regeling
Heeft uw OR met de bestuurder, de bestuurder met u, of een andere belanghebbende met u een meningsverschil, dan is het verstandig dat u eerst probeert er samen uit te komen. Lukt dat niet, dan kunt u volgens artikel 36 WOR (de ‘Algemene geschillenregeling’), een derde partij als scheidsrechter erbij roepen. Dit kan de kantonrechter zijn, maar u mag ook eerst de bedrijfscommissie om bemiddeling vragen.
In artikel 26 WOR vindt u nog de bijzondere geschillenregeling. Deze is gekoppeld aan het adviesrecht van artikel 25 WOR.
8.1.1 Belanghebbenden
betrokken
procedure
Wie zijn belanghebbenden in uw organisatie? In de eerste plaats bent u dat als OR-lid zelf, net als uw bestuurder. Daarnaast zijn alle werknemers belanghebbenden. Hetzelfde geldt voor de bij uw organisatie of branche betrokken vakbonden waarvan werknemers in uw organisatie lid zijn. Dit betekent dat dus ook een vakbond namens deze werknemer(s) een bemiddelingsprocedure of gerechtelijke procedure kan starten. De kosten hiervan zijn in principe voor rekening van uw bestuurder, ook als uw OR het initiatief neemt.
U kunt ook als individueel OR-lid in conflict raken met uw OR. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als u van mening bent dat een wijziging waarmee de raad heeft ingestemd, in strijd is met de wet.
8.1.2 Onderwerpen
bemiddelingsverzoek
In principe kan een belanghebbende elk meningsverschil voorleggen aan de rechter of de bedrijfscommissie. In de praktijk gaat het vooral om bemiddelingsverzoeken over kandidaatstellingen, het verloop van de verkiezingen en de termijnen die de ondernemingsraad daarbij hanteert. Het komt maar zelden voor dat belanghebbenden daadwerkelijk in conflict raken met de OR over (een wijziging van) het OR-reglement. Dit is meestal de bestuurder of een vakbond. U kunt dit tot op zekere hoogte voorkomen door in uw reglement in ieder geval de regels van de WOR na te leven.