U bent hier

5.3 Opstellen hybride werkkader

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: januari 2024

Hoe zorgt u ervoor dat uw team sociaal met elkaar in verbinding blijft? En hoe, met wie, waar en wanneer doet u dat? Met het hele team of een deel daarvan? U kunt hiervoor een hybride werkkader (zie de infographic op de volgende pagina) met uw team invullen.

Input

dialoogvragen

activiteit

Hiervoor kunt u als input de uitkomsten van de checklist dialoogvragen uit paragraaf 5.2.1 en 5.2.2 gebruiken. In de eerste kolom vult u het type werkzaamheden in, bijvoorbeeld teamoverleg. Vervolgens per kolom waar (kantoor of thuis), hoe vaak (één keer per week), vorm (fysiek of hybride), met wie, de verantwoordelijke van de activiteit (leidinggevende of teamlid), welke middelen u gaat gebruiken (Teams), de paradoxale behoefte (verbondenheid of zekerheid) en eventueel de rituelen benoemen.

Invulling

afstemmen

Geen team is hetzelfde. Het is dan ook aan u en uw team om zelf invulling te geven aan een werkkader op maat. Nadat u met uw team een hybride werkkader hebt opgesteld, stemt u bij voorkeur de inhoud af op de werkkaders van de overige teams binnen de afdeling of organisatie. Hiermee voorkomt u bijvoorbeeld dat alle teams hun wekelijkse meeting op kantoor houden op de dinsdag of donderdag.