U bent hier

5.2 Teamafspraken maken

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: januari 2024

proefperiode

Als leidinggevende kunt u samen met uw team afspraken maken over een groot aantal zaken rond hybride werken. Daarvoor kunt u de volgende punten volgen:

  • Bespreek ieder onderwerp rond hybride werken in dialoog met uw team en geef autonomie aan het team over de invulling.
  • Stel de juiste dialoogvragen (zie paragraaf 5.2.1 en 5.2.2) en bespreek alle relevante punten.
  • Hanteer in de dialoog het uitgangspunt ‘het teambelang boven individueel belang’.
  • Start met een proefperiode alvorens werkafspraken definitief te maken.

Dialoogvragen

dialoogsessie

Hieronder staan checklisten met dialoogvragen voor succesvol hybride samenwerken. Deze kunt u gebruiken in de dialoogsessie met uw team. U kunt deze checklist vooral zien als inspiratie en een check dat alle belangrijke onderwerpen aan bod komen tijdens de dialoog met het team.

In sommige gevallen kunnen voorkeuren van individuele teamleden in strijd zijn met het teambelang. Het team- en organisatiebelang is echter altijd het uitgangspunt. U kunt wel zo veel mogelijk rekening houden met individuele voorkeuren.

5.2.1 Checklist dialoogvragen hybride samenwerken

verdeling

locatie

Om succesvol hybride samen te werken, moet u de hybride structuur – de inrichting van het werk – vastleggen:

  • Voor welk type werkzaamheden en overleg wil het team fysiek samenkomen op kantoor?
  • Welk type werkzaamheden en overleg verrichten de teamleden liever vanuit huis of elders?
  • Hoe zien uw teamleden de ideale verdeling tussen thuis, op kantoor en elders werken?
  • Welke behoeften hebben de klanten qua bereikbaarheid en hoe speelt u daarop in met de inrichting van het werk?

5.2.2 Checklist dialoogvragen hybride werkcultuur

zelfstandig

vaste dagen

rituelen

Bij een hybride werkcultuur is de locatie niet langer leidend voor de keuze van het werk. Het soort werk, het doel van het werk, de wensen van klanten, de voorkeuren van de individuele werknemer, de reistijd en de beschikbare communicatiemiddelen zijn het uitgangspunt voor het kiezen van de locatie en de wijze van contact. Een hybride werkcultuur vraagt om zelfstandig werkende werknemers, die verantwoordelijkheidsgevoel hebben en in staat zijn weloverwogen beslissingen te nemen. Als leidinggevende heeft u een basishouding nodig van vertrouwen, coachen, faciliteren en ondersteunen als dat nodig is.

Verbinding

  • Hoe blijft het team zich met elkaar en de organisatie verbonden voelen? Wat is daarvoor nodig qua aanwezigheid en sociale interactie?
  • Welke werkafspraken maakt het team met elkaar? Bijvoorbeeld: vaste dagen dat het team bij elkaar komt.
  • Hoe zorgt het team dat nieuwe werknemers zich verbonden voelen met het team en de organisatie?
  • Hoe richt het team overleg optimaal in en in welke vorm (online, op locatie en hybride)?
  • Welke afspraken of rituelen (de specifiek gemaakte werkafspraken per activiteit) maakt het team over de onderlinge beschikbaarheid (zie ook paragraaf 7.2)?
  • Wanneer en met welke middelen communiceert het team?
  • Welk samenwerkingsgedrag verwacht het team van elkaar en hoe spreken de teamleden elkaar hierop aan?
  • Welk type samenwerking hanteert het team? Welke projecten doet het team fysiek met elkaar?

besluiten

Op rendement.nl/managementdossier vindt u praktische tools die u inzicht geven in het maken van duidelijke afspraken over hybride werken, communiceren en samenwerken op afstand.

Besluitvorming

  • Hoe richt het team het besluitvormingsproces in?
  • Welke type besluiten neemt het team gezamenlijk met elkaar in één ruimte?

Behoeften vanuit het hybride werken perspectief

paradoxale behoefte

Hybride werken vraagt niet alleen qua ICT en vastgoed om goede verbindingen, maar ook op sociaal en psychologisch vlak. Ieder mens heeft in wezen dezelfde, maar vaak paradoxale behoeften. Zo heeft iedereen die werkt de aangeboren paradoxale behoefte aan zowel verbondenheid als autonomie en zowel zekerheid als aan afwisseling (bron: G. Meeuwissen, Leidinggeven op afstand, 2020).

Ontmoetingen

afwisseling

In relatie tot hybride werken is een combinatie van verbondenheid en autonomie bijvoorbeeld vaste ontmoetingen met het team, bij voorkeur fysiek op een vaste locatie. De combinatie van verbondenheid en afwisseling is bijvoorbeeld de behoefte naar afwisseling door toevallige ontmoetingen met collega’s over onverwachte onderwerpen. En de combinatie van autonomie met zekerheid: de wens om eigen baas te zijn in het werk, ook over de locatie waar dit plaatsheeft.