1.4 Verwachtingen
vreemd
werkinstructie
verantwoordelijk
U weet nu wat de opdrachtgever van en met het project wil. Toch moet u nog doorvragen, namelijk naar wat de opdrachtgever van ú verwacht. Dat klinkt misschien vreemd, want dat is natuurlijk ‘een systeem opleveren dat zorgt voor volledige en juiste invoer van klantgegevens die de medewerker flexibel kan invoeren’! Maar alleen het opleveren realiseert waarschijnlijk niet de baten en voordelen die de opdrachtgever voor ogen heeft. Om het projectresultaat in de praktijk succesvol te kunnen gebruiken, is er bijvoorbeeld ook een werkinstructie nodig en moeten medewerkers in het nieuwe werkproces worden opgeleid. Misschien is er communicatie met klanten nodig, omdat er ook van hen andere dingen worden gevraagd. Bent u hiervoor verantwoordelijk? Verwacht de opdrachtgever dat u medewerkers traint en klanten informeert, of juist niet?
Geen eenzijdig gesprek
Bedenk dat het verkrijgen van een projectopdracht nooit een eenzijdig gesprek kan zijn. Om te achterhalen wat u moet doen om succesvol te zijn, zult u moeten interviewen en vragen stellen, maar ook grenzen aangeven en terugkoppelen wat u van de opdrachtgever verwacht om dat mogelijk te maken. Alleen zo lopen de verwachtingen van het project niet al vóór de start van het project uiteen.