1. Wat is de opdracht?
Of u nu voor een traditionele of meer ‘agile’ projectaanpak kiest, helemaal volgens uw vooraf opgestelde projectplan zal het project waarschijnlijk niet verlopen. Dat hoeft niet te betekenen dat men ontevreden is over het resultaat. De acceptatie van het projectresultaat – ook als dit te laat, te duur of slechter is dan gepland – kunt u namelijk verhogen door uitstekende communicatie in alle fasen van uw project.
uitkomst
verhogen
Om maar meteen met een formule te beginnen: de mate van tevredenheid over uw project is de uitkomst van de kwaliteit van wat u oplevert, maal de acceptatie hiervan. Handvatten voor hoe u de kwaliteit van de uitkomst van uw project kunt vergroten, vindt u onder andere in themadossier Management Rendement 1-2023 over projectmanagement. Het themadossier dat u nu voor u heeft, draait om de communicatie in alle fasen van uw project, waardoor u de acceptatie van het projectresultaat aanzienlijk kunt verhogen.
Werkelijkheid
U gebruikt communicatie gedurende het gehele project als middel om mensen te motiveren, te informeren en de verwachtingen over de uitkomst in lijn te houden met de werkelijkheid. Dit begint feitelijk al vóórdat het project aanvangt.
Verwachtingen van uw organisatie als opdrachtgever enerzijds, en die van u als projectleider anderzijds, lopen vaak al bij het krijgen van de opdracht ongelijk.