U bent hier

9. Hoe rondt u af?

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: juli 2023

Vanuit het oogpunt van de communicatie is het afronden en opleveren van uw project op twee manieren een uitdaging. Enerzijds moet u expliciet en effectief aandacht besteden aan het ‘uit elkaar gaan’. Anderzijds levert u de uitkomst van uw project op aan de gebruikers. Ook hier is communicatie cruciaal.

kwaliteit

Om maar met de deur in huis te vallen eerst een formule. Het effect van uw project is de kwaliteit van het projectresultaat maal de acceptatie hiervan. Stel dat uw team uiteindelijk een blauwe knop met gouden letters oplevert, maar niemand klikt erop omdat men niet begrijpt wat hij doet, dan heeft het project geen enkel effect gehad.

U had dan beter een simpele, saaie blauwe knop kunnen opleveren die daadwerkelijk op de juiste manier gebruikt wordt door de eindgebruikers.

Als u de informatie in dit themadossier goed weet toe te passen gedurende uw project, is de kans groot dat er al een flinke mate van acceptatie is. Maar ook dan kunt u het resultaat niet over de spreekwoordelijke schutting gooien, iets wat nog vaak gebeurt. Gebruikers instrueren en hen leren om met het projectresultaat om te gaan, kost meer tijd...
Bij de afronding van het project moet u expliciet aandacht besteden aan het uit elkaar gaan van het projectteam. Vier de successen, want dat wordt in de waan van de dag nog weleens vergeten. Het vieren van successen is een belangrijk instrument om projectmedewerkers erkenning te geven voor hun werk (zie ook hoofdstuk 4 over motiveren). Het...
Zeker bij de afronding van uw project geldt dat de communicatielijnen geen lading meer mogen hebben en afgesloten moeten zijn. Blijven er communicatielijnen openstaan of geladen, dan gaat dit na afloop van het project altijd ten koste van het effect van het project. Frustratie Als een stakeholder een idee opperde voor uw project, maar hem is nooit...