U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Effectieve projectcommunicatie9. Hoe rondt u af?9.3 Communicatielijnen sluiten

9.3 Communicatielijnen sluiten

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: juli 2023

Zeker bij de afronding van uw project geldt dat de communicatielijnen geen lading meer mogen hebben en afgesloten moeten zijn. Blijven er communicatielijnen openstaan of geladen, dan gaat dit na afloop van het project altijd ten koste van het effect van het project.

Frustratie

hopen

Als een stakeholder een idee opperde voor uw project, maar hem is nooit verteld dat dit idee het niet gaat halen, blijft hij er mogelijk op hopen. Elke keer dat er vervolgens over het project wordt gecommuniceerd en zijn suggestie schittert daarin door afwezigheid, zal zijn frustratie een klein beetje groeien. Het is dan ook belangrijk om de lading van de communicatielijn te halen, door te bespreken wat het project nu wel en niet opgeleverd heeft. Wat wordt er nog van de stakeholders verwacht, en welke verwachtingen mogen de stakeholders van het project hebben? Hierdoor sluit u dus op een nette manier de communicatielijnen expliciet af. Dat vergroot ook de acceptatie van uw project.