1.3 OR-verkiezing meer dan stem uitbrengen
stemmen
notendop
Hierboven kon u meer lezen over analoge, digitale en hybride verkiezingen. Houd er rekening mee dat de OR-verkiezingen niet alleen bestaan uit het stemmen op de kandidaten. Het verkiezingsproces behelst meer: van het werven van kandidaten tot de kandidaatstelling en van de campagne tot het bekendmaken van de uitslag. Hoe de OR-verkiezingen werken, leest u in een notendop in hoofdstuk 2.
koffie
Het is belangrijk om alle stappen van de verkiezingen in kaart te brengen en per onderdeel te beslissen hoe u deze inkleedt. Denk bijvoorbeeld aan het voorstellen van de kandidaten aan de werknemers. U kunt dat op allerlei mogelijkheden vormgeven. Een aantal mogelijkheden:
- posters ophangen in uw organisatie;
- de kandidaten voorstellen in de kantine onder het genot van een kopje koffie en iets lekkers;
- elke dag een mail versturen waarin één kandidaat zich voorstelt;
- een verkiezingswebsite optuigen waarop de kandidaten zich kunnen voorstellen.
bedrijfscultuur
Elke vorm kent voor- en nadelen. Het is aan uw OR om deze voor- en nadelen in kaart te brengen en te beslissen wat het beste bij uw organisatie past. Dat hangt onder andere af van de bedrijfscultuur en van uw achterban. Werken er maar weinig werknemers met een computer, dan heeft een verkiezingswebsite weinig nut. Werken veel werknemers thuis, dan zijn de posters wellicht weer minder zinvol.
Begin op tijd!
halfjaar
aanbieder
Overweegt u om digitale verkiezingen te organiseren, begin dan op tijd met de voorbereidingen. Idealiter begint u al een halfjaar van tevoren met het werven van kandidaten. Op dat moment wilt u al kunnen vertellen in welke vorm de verkiezingen plaatsvinden. Kiest u voor digitale OR-verkiezingen, dan is het fijn als u al concrete afspraken heeft gemaakt met een aanbieder van een stemapplicatie. In hoofdstuk 7 leest u meer over het digitale verkiezingsproces.