U bent hier

8.7 Continue beoordeling

Laatst gewijzigd: mei 2021

feedback

Het functioneren van werknemers beoordelen doet u niet door slechts eens per jaar het verplichte beoordelingsgesprek te voeren. Er komt veel meer bij kijken! Beoordelen is in feite een doorlopend proces. U kiest onder andere uit de verschillende soorten beloningen, u voert gesprekken met werknemers en u geeft feedback.

8.7.1 Functioneringsgesprek

inbrengen

verbeteren

Of u nu sturend leidinggeeft of juist coachend, u zult heel wat gesprekken met werknemers voeren over hun functioneren. Het algemene functioneren bespreekt u in een functioneringsgesprek. U geeft feedback op het functioneren, maar de werknemer mag op zijn beurt ook punten inbrengen. Een functioneringsgesprek is gericht op verbetering van prestaties en het verbeteren van de samenwerking tussen u en een werknemer.

8.7.2 Beoordelingsgesprek

eenzijdig

actie

Tijdens beoordelingsgesprekken geeft u eenzijdige feedback op het functioneren van een werknemer. Anders dan bij het bespreken van het functioneren, gaat een beoordeling dus alleen over uw kant van het verhaal. U geeft feedback op de effectiviteit en het functioneren van uw werknemer in de afgelopen periode. U besluit het beoordelingsgesprek met een conclusie en (meestal) met een passende actie. Als u tevreden bent, kunt u bijvoorbeeld kiezen voor een bonus of voor promotie. Heeft u een boodschap die minder leuk is, dan is het zaak om die zo te brengen dat de relatie met de werknemer niet al te veel onder druk komt te staan.

8.7.3 Slechtnieuwsgesprek

ingrijpen

Soms is het nodig om acuut in te grijpen in het functioneren van werknemers, zonder dat u het functionerings- of beoordelingsgesprek afwacht. U kunt bijvoorbeeld meemaken dat er spanningen zijn in de onderlinge relaties tussen teamleden of projectwerknemers, of dat de samenwerking in een team compleet onderuit wordt gehaald door het disfunctioneren van één van de teamleden.

Insteken

nadruk

Een slechtnieuwsgesprek kunt u op verschillende manieren insteken. U kunt bijvoorbeeld de nadruk leggen op het voorkomen van ongewenst gedrag in de toekomst en de werknemer een waarschuwing geven. Soms is het echter nodig dat ongewenst gedrag meteen wordt aangepakt. U bespreekt dan wat de consequenties zijn.