U bent hier

6.1 Bedenken en realiseren

Laatst gewijzigd: mei 2021

advertentie

Het traject van een campagne bedenken tot de realisatie ervan, bestaat uit meerdere stappen. Hoe de procedure van het aanvragen en regelen van een advertentie eruitziet, is voor een deel afhankelijk van de omvang van de campagne.

Voorbeeld

Stel: u bent een organisatie met een middelgroot budget. U organiseert een evenement en wilt uw organisatie en de lancering van het evenement ondersteunen met een campagne.

reclamebureau

Met die opdracht stapt u naar een reclamebureau. Het bureau bedenkt vervolgens een creatief concept. Op het moment dat u het concept goedkeurt, moet er worden gekeken wat de ideale mix van beschikbare reclamemiddelen is.

Juiste mix

integrale inzet

Een campagne is maar zelden gestoeld op één mediumtype. In het huidige, versnipperde medialandschap zorgt een integrale inzet van media voor het beste effect.

Advies

advies

Het reclamebureau overlegt met een mediaspecialist over de inzet van media. Meestal zit deze specialist bij een mediabureau. Een mediabureau adviseert organisaties hoe ze met communicatie en mediamiddelen in contact komen met hun doelgroep of potentiële klanten.

Mediaplan

Zoals gezegd, overlegt het reclamebureau met de mediaspecialist over de inzet van media.

Samen met u selecteren ze de benodigde kanalen en stellen een zogenaamd mediaplan op. Hierin staat onder meer een omschrijving van:

  • de doelstellingen;
  • de doelgroep;
  • uw organisatie;
  • de boodschap;
  • het gebied;
  • de mediatypen;
  • de frequentie;
  • de advertentieformaten.

Budget reserveren

Voor ieder mediatype reserveert de mediaspecialist budget, zo ook voor de buitenreclame. Met dit mediaplan gaat het mediabureau naar de verschillende media.

Een reclamecampagne uitzetten zonder tussenkomst van een reclamebureau of mediabureau is ook mogelijk. Als uw organisatie voor dit traject kiest, zorg dan dat u goed weet wat u wilt.