U bent hier

6. Een reclamecampagne organiseren

Laatst gewijzigd: mei 2021

U kunt een reclamecampagne overwegen, als u het nodig vindt om uw evenement bij een breed publiek goed onder de aandacht te brengen. De manieren waarop u reclame kunt maken, lopen nogal uiteen: van de klassiekers radio, televisie, bioscoop, dagblad en tijdschrift tot het moderne adverteren op social media. Uiteraard kunt u met een reclamecampagne ook uw sponsor goed van dienst zijn.

Reclamecampagnes zijn flinke projecten. Alleen al omdat u met veel externe partijen te maken heeft en er niet altijd ruimte is om van de planning af te wijken. Een goede voorbereiding is gelukkig het halve werk!

Het traject van een campagne bedenken tot de realisatie ervan, bestaat uit meerdere stappen. Hoe de procedure van het aanvragen en regelen van een advertentie eruitziet, is voor een deel afhankelijk van de omvang van de campagne. Voorbeeld Stel: u bent een organisatie met een middelgroot budget. U organiseert een evenement en wilt uw organisatie...
Het is zaak om vast te leggen hoe u gaat samenwerken met het reclamebureau, onder welke voorwaarden en tegen welke kosten. Daar baseert u tenslotte uw briefing op. Waar moet u bij het opstellen van dit contract op letten? Idealiter heeft u uw uitgangspunten al geformuleerd op het moment dat uw selectie is teruggebracht tot drie bureaus en u hun...
Er bestaat helaas geen standaardbriefing die voor iedere situatie te gebruiken is. Maar in een briefing komen wel altijd dezelfde onderdelen terug. Algemene informatie U begint uw briefing met algemene informatie, om te beginnen de contactgegevens van uw organisatie: naw-gegevens, telefoonnummer, de website en het e-mailadres. Vervolgens geeft u...
Leads (aanvraag voor informatie naar aanleiding van een campagne) werven tijdens een reclamecampagne lijkt makkelijk, maar er zijn nogal wat valkuilen. Denkt u maar aan het te veel tijd investeren in klanten die weinig opleveren of die te laat reageren. Naast het draaiboek voor de reclamecampagne een draaiboek bijhouden voor leadgeneratie maakt...
Bij elkaar opgeteld, kan uw draaiboek voor de reclamecampagne er als volgt uitzien: Activiteit Deadline Verantwoordelijke Bijzonderheden Project inrichten. 27-7 Auke Doelstellingen en strategie bepalen, projectteam samenstellen, communicatieplan maken Marktonderzoek 7-8 Amy Wie horen er bij de doelgroep? Welke mediakanalen gebruiken zij? Wat voor...