U bent hier

2.1 Interne doelgroepen

Laatst gewijzigd: mei 2021

uiteenlopend

verschillen

Tot de interne doelgroepen behoren bijvoorbeeld (oud-)werknemers en eventueel ook hun partner en kinderen. Hoewel de mensen uit zo’n interne doelgroep allemaal bij dezelfde organisatie werken of hebben gewerkt, kunt u ze niet zonder meer als eenheid beschouwen. De leeftijd, achtergrond, kennis van de organisatie en functie van uw gasten lopen vaak nogal uiteen. Tussen de leiding en werknemers of vrijwilligers kunnen grote verschillen bestaan. Vaak kijken werknemers en directieleden niet op dezelfde manier tegen de organisatie aan. Als u een boodschap wilt overdragen, moet u rekening houden met zulke verschillen binnen de interne doelgroep.

De verbinding zoeken bij de gasten

combineren

sfeer

Organiseert u een evenement voor een divers publiek, dan is het zaak dat u zo veel mogelijk naar punten zoekt die iedereen binden en alle gasten boeien. Een jubileum dat uitsluitend bestaat uit een speech van de directeur, zal bij de meeste werknemers niet in goede aarde vallen. Combineert u die speech van de directeur met een spetterend optreden van een artiest, dan zult u meer mensen trekken. Wilt u de kinderen van werknemers ook uitnodigen? Houd er dan wel rekening mee dat dit voor een groot deel de sfeer zal bepalen.

Persoonlijke ontmoeting

Bij middelen voor interne communicatie komen veel mensen vaak niet verder dan nieuwsbulletins, intranet en posterborden. Personeelsfeesten daargelaten, denken bestuurders bij het informeren van de interne doelgroep niet altijd aan een evenement als communicatiemiddel.

Maar juist van een persoonlijke ontmoeting kan heel veel sturingskracht uitgaan. Overtuig uw omgeving dus van het nut van een evenement om medewerkers te informeren en te motiveren.