1.4 Ingrediënten voor een goede pitch of presentatie
boodschap
Uw pitch of presentatie staat of valt met een goede voorbereiding. Het is belangrijk dat u van tevoren weet wat u gaat zeggen. Hoe gaat uw pitch of presentatie eruitzien en welke boodschap wilt u uitdragen aan uw publiek? Zorg ervoor dat u altijd helder voor ogen heeft wat u wilt vertellen gedurende uw pitch. U wilt toch ook een blijvende indruk maken op de aanwezigen? Dit kunt u alleen voor elkaar krijgen als u volledig achter de inhoud staat.
1.4.1 Doelgroep
aanzetten tot actie
In de voorbereiding van uw pitch of presentatie is het belangrijk om stil te staan bij uw doelgroep. U kunt nog zo’n mooi verhaal verkondigen, als het niet aansluit op wat uw toehoorders willen horen, bereikt u niets. Daarom moet u vooraf bedenken welke mensen u wilt aanzetten tot actie. Dat kan een groep werknemers zijn, de directie of misschien wel een potentiële klant. Wat zouden zij graag van u willen horen over uw specifieke onderwerp? Deze informatie verwerkt u in uw pitch of presentatie. Meer over de doelgroep leest u in hoofdstuk 2.
1.4.2 Doel
informeren
aankoop
U wilt iets pitchen of presenteren. Vraag uzelf af waarom u uw verhaal houdt en wat u ermee wilt bereiken. Wilt u de aanwezigen alleen maar informeren, wilt u dat ze iets voor u gaan doen of wilt u hen misschien verleiden tot een aankoop? Houd het doel in het achterhoofd bij het opstellen van uw pitch of presentatie en stuur de aanwezigen met de inhoud de juiste kant op. Meer over het vaststellen van het doel van uw presentatie of pitch leest u in hoofdstuk 3.
Inhoud
lichaamshouding
Vanzelfsprekend moet uw boodschap duidelijk zijn. Dat bereikt u niet alleen door een gestructureerd verhaal in heldere zinnen uiteen te zetten, maar ook uw non-verbale communicatie draagt daaraan bij. Beweert u heel enthousiast te zijn over een plan en kijkt u daarbij boos naar de grond? Dan komt de boodschap niet goed over. Uw lichaamshouding moet uw gesproken boodschap versterken en niet verzwakken.
U kunt ervoor kiezen om uw pitch of presentatie te ondersteunen met een hulpmiddel, zoals een powerpointpresentatie of een whiteboard. In hoofdstuk 8 leest u alles over de inzet van dit soort middelen.
Na de presentatie
nazorg
Bent u eenmaal klaar met de presentatie, leun dan niet rustig achterover. U doet er goed aan om uw publiek achteraf extra informatie of een mogelijkheid tot contact te bieden. Dat kan simpelweg uw visitekaartje zijn of het aanbod om de powerpointpresentatie na te mailen. In hoofdstuk 9 leest u meer over nazorg voor uw publiek.
Evalueer uw presentatie altijd achteraf. Wat ging er goed en wat kan beter? Deze punten kunt u meenemen voor een volgende keer. Meer over evalueren leest u in hoofdstuk 10.