U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Pitchen en presenteren1. Nut en noodzaak van pitchen en presenteren1.1 Wat is pitchen?

1.1 Wat is pitchen?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

lift

In een vooral heel hoog gebouw stonden twee zakenmannen bij elkaar in de lift. Zij raakten met elkaar aan de praat terwijl de lift ondertussen van de ene naar de andere verdieping ging. De ene zakenman vroeg aan de andere: ‘Wat doet u in het dagelijks leven?’ Degene die antwoord moest geven, wist natuurlijk dat hij geen spreekbeurt over zichzelf moest gaan houden, omdat de lift snel omhoog ging.

aspecten

elevator pitch

De twee zakenmannen hadden dus ieder ongeveer dertig seconden om elkaar de belangrijkste aspecten over zichzelf te vertellen. Voor dit korte liftmoment is de pitch geboren. Inmiddels is het goed gebruik dat professionals deze zogeheten elevator pitch inzetten om zichzelf en hun ideeën te presenteren.

één minuut

Stelt u zichzelf even voor dat u maar één minuut de tijd heeft om te vertellen wie u bent en wat u doet. Wat wilt u dan zeker kwijt en welke informatie kunt u achterwege laten?

Een pitch is letterlijk uw gesprekspartner of het gehele publiek nieuwsgierig maken naar meer over u, uw organisatie en de activiteiten die zij verricht.


Aan wie pitchen?

nieuw idee

De bekendste vorm van pitchen is uzelf voorstellen aan een ander. Daarover leest u meer in paragraaf 1.3. Ook kunt u een nieuw idee pitchen aan uw collega’s of managers in uw organisatie. Daarnaast bestaan er nog langer durende pitches, bijvoorbeeld voor verkoopdoeleinden.