U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Arbeidsongevallen en aansprakelijkheid1. Arbeidsongevallen1.5 Ongevallen melden

1.5 Ongevallen melden

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2014

Als een arbeidsongeval ernstig is, moet u dit melden aan de Inspectie SZW. Deze instantie spreekt daarom van ‘meldingsplichtige ongevallen’. Krijgt een medewerker van uw organisatie een ongeluk tijdens zijn werkzaamheden, dan kan dat een aanwijzing zijn dat uw organisatie niet aan haar arbo­plichten heeft voldaan. Daarvan hoeft natuurlijk niet altijd sprake te zijn, maar duidelijk is dat er in ieder geval iets goed is misgegaan. De Inspectie wil dan graag onderzoeken wat er precies is gebeurd en wat de oorzaak van het 
arbeidsongeval kan zijn.

Via de meldingen kan de Inspectie nagaan of het ongeval is veroorzaakt door één of meer overtredingen van de wettelijke bepalingen in onder meer de Arbowet. Is dat niet het geval, dan onderzoekt de Inspectie wat de precieze oorzaak van het ongeval was.

1.5.1 Meldingsplichtige ongevallen

gevolg

Iedere werkgever is verplicht om meldingsplichtige arbeidsongevallen door te geven aan de Inspectie SZW. Dit is zelfs letterlijk vastgelegd in artikel 9, lid 1 van de Arbowet. Niet alle arbeidsongevallen zijn echter meldingsplichtig. U bent alleen verplicht een melding te doen als de medewerker bij of als gevolg van werkzaamheden een ongeval krijgt en als gevolg daarvan:

  • blijvend letsel oploopt;
  • in het ziekenhuis wordt opgenomen (dus niet als hij poliklinisch wordt behandeld);
  • overlijdt.

chronisch

Een dagopname geldt ook als ziekenhuisopname. Bij blijvend letsel moet u onder andere denken aan amputatie, (gedeeltelijke) blindheid en chronische lichamelijke of psychische/traumatische klachten.

1.5.2 Direct melden

later

U moet een meldingsplichtig arbeidsongeval direct melden bij de Inspectie SZW. Soms weet u echter niet meteen of het arbeidsongeval dat heeft plaatsgevonden meldingsplichtig is, omdat de gevolgen later pas duidelijk worden. Zodra u dat wel weet, moet u alsnog het arbeidsongeval direct melden bij de Inspectie. Als bijvoorbeeld een medewerker een week na het ongeval toch overlijdt of in het ziekenhuis terechtkomt, moet u het ongeval meteen doorgeven.

Twijfelt u of u een ongeval moet melden? Meld het dan sowieso. Want meldt uw organisatie een meldingsplichtig ongeval niet of niet direct, dan loopt u het risico dat uw organisatie een boete moet betalen van tot wel € 50.000!

1.5.3 Manieren van doorgeven

Afhankelijk van de ernst van de situatie zijn er twee verschillende manieren om het arbeidsongeval te melden aan de Inspectie SZW.

Levensbedreigend of overlijden

gratis

Als uw medewerker door een arbeidsongeval levensbedreigend letsel oploopt of komt te overlijden, moet u het ongeval direct melden door het (gratis) nummer 0800-51 51 te bellen. Dit landelijke telefoonnummer van de Inspectie is dag en nacht bereikbaar.

Overige ongevallen

digitaal

Heeft een arbeidsongeval geen levensbedreigend letsel tot gevolg en is er niemand overleden, dan moet u het ongeluk ook direct melden. De Inspectie geeft daarbij de voorkeur aan een digitale melding.

Meldingsformulier

bevestiging

U vindt op de website van de Inspectie (inspectieszw.nl) een digitaal meldingsformulier. Als u dat invult, wordt u stap voor stap door de melding geleid. U ontvangt na de melding een bevestiging via e-mail. U mag het ongeval echter ook via het bovenstaande telefoonnummer melden, als u dat prettiger vindt.

Verantwoordelijkheid

melding

Zorg dat in uw organisatie duidelijk is wie verantwoordelijk is voor de melding bij de Inspectie SZW. Goede kans dat u dat zelf niet hoeft te doen, maar bijvoorbeeld de arbo­medewerker. Wie het doet, maakt uiteindelijk niet uit, áls het maar gebeurt.

1.5.4 Ondernemingsraad

Uw organisatie moet niet alleen bij de Inspectie SZW melding maken van het ongeval, maar ook de ondernemingsraad (OR) op de hoogte stellen. De OR zal er overigens ook op letten of uw organisatie meldingsplichtige ongevallen wel aan de Inspectie meldt.