U bent hier

6.1 Diverse hulplijnen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2018

oplossing

Als er een conflict ontstaat met de werknemer tijdens het re-integratietraject kan de werkgever bij diverse personen te rade gaan voor hulp bij oplossing van het geschil.

Casemanager

ernstig

Sowieso kan de aangestelde casemanager (zie paragraaf 4.3) een grote rol spelen bij het oplossen van een arbeidsconflict. Hij is immers degene die de zieke werknemer begeleidt en het re-integratietraject in goede banen leidt, en dus de gemaakte afspraken rond de re-integratie kent.

Als het een ernstig geschil is of de casemanager er misschien wel zelf bij betrokken is, heeft het de voorkeur om een onafhankelijke, externe casemanager aan te stellen.

Arboprofessional

spanningen

medisch aspect

Het kan zijn dat de onenigheid niet zozeer ontstaat door het re-integratietraject zelf, als wel door spanningen tussen de werkgever en de werknemer. Als het niet lukt om samen de opgelopen emoties en frustraties te bespreken, kan de arboprofessional van uw organisatie hierbij een bemiddelende rol spelen. Meer over mediation leest u in paragraaf 6.3. De arboprofessional kan uiteraard ook meedenken over mogelijke re-integratiemaatregelen rond de arbeidsomstandigheden als daar een conflict over bestaat.

Bedrijfsarts

twijfel

Is het geschil ontstaan over een medisch aspect van de re-integratie –bijvoorbeeld de mate waarin de zieke werknemer weer aan het werk kan – dan is de bedrijfsarts (of arbodienst) de aangewezen persoon om te helpen het conflict op te lossen en een oordeel te geven over de kwestie. Als werknemers het niet eens zijn met een oordeel van de bedrijfsarts, hebben zij het recht om bij een andere bedrijfsarts een second opinion aan te vragen. Het is verder verstandig om bij de bedrijfsarts te rade te gaan bij twijfel of de werknemer wel echt ziek is of als de werkgever vindt dat de werknemer zich niet voldoende inzet voor zijn re-integratie.

De bedrijfsarts kan controleren of de afwezigheid van een werknemer komt door medische ziekte – en bijvoorbeeld niet is ingegeven door een conflictsituatie – en of hij nalatig is wat betreft zijn re-integratie. De werkgever mag dat niet controleren omdat hij geen medisch specialist is.

UWV

second ­opinion

Lukt het de werkgever en de werknemer niet om samen het geschil op te lossen en is de werkgever het ook niet eens met het oordeel van de bedrijfsarts (of arbodienst), dan kan een second opinion bij een UWV-arts worden aangevraagd. Zowel UWV als de rechter gaat ervan uit dat uw organisatie bij een conflict over de re-integratie eerst zo’n zogenoemd deskundigenoordeel bij UWV aanvraagt. Meer hierover vindt u in de volgende paragraaf.